31

praat is het toch machtig mooi dat de ‘body’ van een computergeleerde ineens voor een fractie van de kosten inzetbaar is? En daar ging het in Dublin ook over. Je gunt als coach iedereen wel een coach, maar je weet dat lang niet iedereen het kan betalen. Je weet ook dat mensen soms in landen of gebieden wonen waarin coaching nog in de kinderschoenen staat, waar tijd en geld ontbreken en coaches niet te vinden zijn. Je scheept mensen uiteraard niet af met alleen een coachbot. Maar ergens een beginnetje maken, de coachvraag goed helder krijgen en vervolgens Skypen? Ik zie het wel zitten. Laagdrempelig, goedkoop, gericht, meteen aan de slag en voor een coachee in eigen tijd in te plannen. Voor ontzettend veel mensen kan coaching toegankelijker worden. Precies ook wat Clutterbuck betoogt. Hij gaf in augustus 2018 al een webinar over of coachbots coaches kunnen vervangen. Ergens in zijn uitleg en tussen alle haperingen van de techniek en hoestjes door geeft hij duidelijk aan dat het ‘doing’ van de coach prima te vervangen is door het werk van een coachbot. Maar het ‘being’ van een coach vraagt ook nog eens ‘presence, intuition en immense compassion’. Hij pleit dan ook voor én een coach-bot én een coach van vlees en bloed. In deze webinar en in een met Lewis geschreven artikel in een recente EMMC-uitgave (2019) geeft hij tal van (ethische) afwegingen. Het spreekt mij enorm aan dat de kostprijs van coaching omlaag kan en dat allerlei groepen, die er nu geen toegang toe krijgen, tóch gecoacht kunnen worden. Denk eens aan studenten die ergens in de knoop raken. Veel coachgesprekken lijken een standaard patroon te volgen en je komt sommige issues vaker tegen. Hoe ga je daar zelf mee om als coach? Kan een supervisor je helpen? Kijk het webinar van Clutterbuck En als die supervisor nu eens die superslimme bot is? Ik zou daar veel van leren. Lees maar eens alle herhalingen in de bijlagen van het boek van De Haan (2019). Daar staan veel ‘spannende momenten’ in beschreven die zo een AI-bot in kunnen. En als die bot dan tegenover mij zou zitten als supervisor leer ik er misschien wel meer van dan van het lezen van zo’n boek. De bot zou mijn aarzelingen meteen herkennen. Zelf doe ik daar meestal een stuk langer over. BRONNEN Lewis, L. & Clutterbuck, D. (2019). Co-evolution. Exploring synergies between Artificial Intelligence (AI) an the supervisor. In J. Birch & P. Welch, (Eds.), Coaching Supervision. Advancing Practice, Changing Landscapes (pp. 200-2016). London, United Kingdom: Routledge-EMCC Masters in Coaching and Mentoring Series. De Haan, E. (2019). Bijlage A tot en met E. In Spannende momenten in coaching. Wat weten we over het coachproces dankzij kwalitatief onderzoek ? (pp. 215–304). Amsterdam: Boom. 31 Nelleke van Dam is bedrijfsadviseur MKB/News Belastingadviezen bv en coach bij Coachpraktijk DenkendHart. Het EMCC organiseert op 25 september een webinar over coachbots. NOBCO-coaches kunnen met korting deelnemen. Wil je daar meer over weten, klik hier

32 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication