9

lees ik ook wie deze coach is, wat hij doet, waarom hij graag coacht en hoe hij zich heeft ontwikkeld als coach. Dat is bij iedereen verschillend. Het assessment sluit goed aan bij de verschillende typen coaches vind ik. Vanuit een diverse achtergrond, opleiding, ervaring en professionele ontwikkeling kan een coach zijn professionele competenties aantonen. Bij het Senior en Master niveau werk ik samen met de verifier, een collega-assessor. De verifier bekijkt ook het portfolio en gaat na of hij (of zij) het eens is met mijn bevindingen. Kijk welke EIA-niveaus er zijn Als assessor zijn we opgeleid door de EMCC (EIA is immers een internationale certificering). Dat betekent dat alle assessoren uit Europa (en daarbuiten) op dezelfde wijze werken. Een belangrijk uitgangspunt is: we zoeken naar wat er wél is, de zogenoemde ‘soft eyes’. Ik kijk ook naar het niveau van de reflectie. Heeft de reflectie de diepgang die we op het aangevraagde niveau verwachten? Soms is informatie in het portfolio onduidelijk of onvolledig. Waarom dat is, dat kan ik als assessor niet zien. Ik geef dan de aanvrager de gelegenheid om (eenmalig en in beperkte mate) zaken die onduidelijk zijn of missen aan te vullen. Vervolgens is er het interview. Daar kan de coach zijn professionaliteit en visie op coaching persoonlijk toelichten. Dat is vaak een boeiend en levendig gesprek. Op basis van het portfolio, een eventuele aanvulling en het interview maak ik het report: het assessmentverslag. Dan komt het panel aan bod. Het panel neemt een besluit over het report en mijn advies. Nu wordt mijn werk als assessor beoordeeld. Heb ik overal aan gedacht? Is aan alle criteria voldaan? Heb ik alles duidelijk opgeschreven? Soms ben ik dan degene die aanvullende vragen krijgt. Zo bewaken we het niveau van het keurmerk en zorgvuldigheid naar de aanvrager. Na een besluit van het panel ontvangt de aanvrager van DNV het report en, bij een positief besluit, het EIA-certificaat. We hebben er weer een nieuwe EIAcoach bij! Leuk moment vind ik dat, als de aanvrager het certificaat heeft behaald. Het proces is een hele klus voor een aanvrager en deze is meestal opgelucht en trots wanneer de EIA wordt toegekend. Soms geef ik een negatief advies. Niet leuk, maar het hoort erbij. Het is in ieders belang dat de kwaliteit bewaakt wordt en dat de EIA zijn waarde behoudt. Bij twijfel vraag ik een collega om mee te kijken voor de zorgvuldigheid. Vaak kan ik een lager EIA-niveau aanbieden. Dan heeft de aanvrager toch een EIA. Wie weet lukt het de coach later alsnog om het gewenste niveau te behalen. Als assessor krijg ik vaak de vraag of ik een advies heb over het assessment. Een paar dingen kunnen helpen om het assessmentproces te vergemakkelijken: • Ook vooraf aan de aanvraag kun je al beginnen. Door het bijhouden van bewijs van PE, intervisie, praktijk en evaluatie bespaar je later tijd. Denk ook aan het bijhouden van reflecties voor casestudies en leerjournaals. • Wees ambitieus en realistisch bij het kiezen van het niveau. Verdiep je goed in de competenties van de verschillende niveaus. Voldoe je overtuigend aan álle competenties? Hoe wil jij je competenties als coach aantonen vanuit jouw kennis, coachopleiding, werk en ervaring? Het beschrijven van je bekwaamheden als coach op een hoger niveau (dat is inclusief de lagere niveaus) kost meer inspanning en tijd. Houd hiermee rekening in je planning. • Bij twijfel of vanwege tijd en kosten kiezen sommige coaches voor een behapbaar niveau. Bij verlenging kan dan tegelijkertijd een upgrade worden aangevraagd naar een hoger niveau. Iets om te overwegen? • Laat zien wie je bent als coach en waarom je doet wat je doet. Juist het unieke van jou als coach en je coaching is van belang. Casussen die indruk hebben gemaakt, positief of negatief, zijn vaak geschikt. Help ook de assessor door aan te geven welke competentie (of deel hiervan) je wilt laten zien. 9

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication