Wat kunnen we lezen over het positieve coachen? “De dingen die ik heb geschreven zijn best makkelijk te lezen, een middelbare scholier zou het moeten kunnen begrijpen. Andere aanraders zijn: Dr. Robert BiswasDiener, Dr. Tim Lomas of Marisa Salanova. Maar voordat je lukraak gaat lezen is het beter om uit te zoeken wat je echt wil weten. Waar loop je tegenaan in je praktijk? Wat heb je nodig? Google daarop. En gebruik het woord ‘practical’. Alles met het woord ‘practical’ erin is meestal heel concreet toepasbaar. Als je studies leest en je bent niet zo academisch aangelegd, ga dan naar het onderdeel ‘discussie’. De andere delen van studies, zoals de methoden, brengen je alleen maar in verwarring. Zo’n discussie en de aanbevelingen lezen als een blog. Vind je iets interessant? Kijk wie het heeft geschreven en mail deze mensen. Academici praten graag over hun onderzoek.” “Ik werk ook graag met praktijkmensen. Een van mijn passies is om deze twee werelden met elkaar te verbinden. Als coach wil je erkenning voor wat je doet. En als academicus ben ik erop uit om de effectiviteit van mijn suggesties te testen. Maar ik heb geen toegang tot mensen of organisaties, en we willen beiden een probleem oplossen, nietwaar? Door samen te werken wordt het meer betekenisvol en efficiënt. Zo zijn eigenlijk al mijn projecten ontstaan, door dat soort samenwerking.” Hoe helpt literatuur bij de professionalisering van coaches? “Ik heb nooit officieel coach-training gehad. Ik ben geen coach, ik ben een psycholoog. Maar ik heb in mijn leven zo’n duizend mensen gecoacht. Waar heb ik mijn informatie vandaan? Begin gewoon met veel lezen. Ik gebruikte mijn voorkeur voor positiviteit, om alles over positieve psychologie te lezen en van daaruit breidde mijn kennis zich uit.” “We hebben allemaal een relatief goed idee wie we zijn. Ik heb een vriend met een voorkeur voor rationeel denkwerk die niet zo geïnteresseerd is in wat hij ‘wollig’ zou noemen. Vanuit die cognitieve voorkeur was hij nieuwsgierig naar cognitieve gedragstherapie en las er alles over. Dus gebruik je sterke kanten en je voorkeuren ook voor je ontwikkeling. Ga niet iets bestuderen omdat je denkt dat het moet, maar omdat je het echt wilt weten.” 33 ‘Oefen je vermogen om de sterke kanten van anderen te identificeren en te benutten’
34 Online Touch Home