18

online en de gecombineerde methode. Ook bleek dat wanneer de kwaliteit van de werkalliantie hoger was, coachees beter in staat waren om hun doelen te bereiken en meer levenstevredenheid rapporteerden. Dat verband tussen de werkalliantie en het bereiken van doelen en levenstevredenheid zagen we bij alle modaliteiten terug, dus zowel bij face-to-face, de online als de gecombineerde methode. Wel was het verband relatief beperkt. Hoewel het opbouwen van een sterke werkrelatie dus belangrijk is en consistent naar voren komt, lijkt dit slechts een van de vele factoren te zijn die bijdragen aan het succes van coaching. Onderzoek naar online coaching Een tweede studie is inmiddels afgerond. Ook voor deze studie werden gegevens gebruikt die werden verzameld met behulp van de Coaching Monitor. De studie werd geïnspireerd door de opvallende groei van technologiegebruik in de coachingpraktijk, waaronder communicatiemiddelen zoals telefonie, e-mail en videobellen. Deze technologische vooruitgang heeft de manier waarop coaching wordt uitgevoerd aanzienlijk veranderd en wordt weerspiegeld in gegevens van de International Coaching Federation (ICF) [2,3]. Die gegevens laten niet alleen een sterke stijging in het gebruik van deze moderne technologieën zien, maar voorspellen ook dat deze trend zich naar verwachting zal voortzetten. De opkomst van online coaching, naast de traditionele face-to-face aanpak en een mix van beide methoden, riep de vraag op of de keuze van de zogenaamde communicatiemodaliteit gevolgen heeft voor het belang van de werkalliantie. Is het bij online coaching bijvoorbeeld voor de effectiviteit van coaching net zo belangrijk om te werken aan een goede werkalliantie? Of is die werkalliantie vooral belangrijk bij face-to-face coaching? In deze studie, gebaseerd op gegevens van 1014 coaches-coachees paren werden dit soort vragen onderzocht. Wat bleek? De keuze tussen face-to-face, online of een combinatie van beide had geen beduidend effect op de sterkte van de werkrelatie. Dit betekent dat ongeacht de gekozen methode, coaches en coachees nog steeds in staat blijken om een sterke werkrelatie op te bouwen. Daarnaast bleek de mate waarin coachees in staat waren om hun doelen te bereiken en de mate waarin coachees tevreden waren met hun leven vergelijkbaar te zijn tussen face-to-face, Psychologische basisbehoeften Ook voor de derde en meest recente studie werden gegevens gebruikt die werden verzameld met de Coaching Monitor. Deze studie is bijna afgerond en bouwt voort op voorgaand onderzoek door zich te richten op de invloed van de werkalliantie tussen coach en coachee op doelrealisatie en levenstevredenheid. Dit wordt bekeken door de lens van de Zelfdeterminatietheorie (SDT) van Deci en Ryan (2000) [4]. Deze theorie benadrukt drie fundamentele psychologische basisbehoeften: autonomie, competentie en verbondenheid. Autonomie gaat over onze behoefte naar keuzevrijheid en controle over ons eigen leven, competentie betreft ons verlangen om bekwaam te zijn in wat we doen, en verbondenheid gaat over onze behoefte aan connectie met anderen. Naarmate deze behoeftes meer worden vervuld is er sprake van een groter welbevinden. Specifiek onderzoekt deze studie hoe de werkrelatie tussen coach en coachee invloed heeft op het vervullen van deze basisbehoeften en hoe dit op zijn beurt de coaching uitkomsten doelrealisatie en levenstevredenheid van coachees beïnvloedt. Voorlopige resultaten lijken erop te wijzen dat trajecten die zich kenmerken door een relatief sterke werkalliantie inderdaad resulteren in relatief grotere verbeteringen in deze coaching uitkomsten, zowel direct na afloop van de coaching als een langere tijd na afloop van de coaching. Bovendien lijkt het erop dat deze positieve relatie tussen een goede werkalliantie en positieve uitkomsten van coaching voor een belangrijk deel wordt verklaard door de mate waarin coachees hun psychologische basisbehoeften ervaren en vervuld zien. Aandacht voor de vervulling van psychologische basisbehoeften binnen de werkrelatie met de coachee lijkt daarom van belang. De uitkomsten van deze studie dragen bij aan een beter begrip over het ondersteunen van de psychologische basisbehoeften van coachees, en hoe dit kan leiden tot effectievere coaching en betere resultaten voor coachees.

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication