36

ruimte waren. Arvid is lang; Tünde is klein en slank, beiden met een enorme energie. Tünde bemerkte dat de podcastopname rustiger voor haar verliep dan online, terwijl Arvid over haar opmerkte dat ze ‘evenwichtiger’ overkwam dan op video. Voorkeurszintuig Tünde bevestigde dat er op zijn minst twee verschijnselen optreden: ten eerste is het medium de boodschap (McLuhan, 1964), meer nog dan de inhoud waarmee we bij coaching te maken hebben. Communicatietechnologie heeft de neiging onze cognitieve organisatie te beïnvloeden, en dat lijkt diepgaande gevolgen te hebben voor onze ‘sociale’ interacties. Dat komt bijvoorbeeld omdat we a) snelheid online anders zien en b) de schaal en vorm van onze menselijke associaties veranderen. Het tweede verschijnsel is de kwestie van versterking in digitale omgevingen (Tomaya, 2011), zoals deze uitgebreid is bestudeerd op het gebied van de ontwikkelingspsychologie. Het impliceert dat digitale technologie alleen maar kan versterken wat al bestaat in termen van voor- en nadelen, menselijke bedoelingen en capaciteiten, en sociale en economische verschillen. In de arbeidspsychologie (White, 2020) wordt het versterkende effect van het steeds intenser worden van werk op digitale werkplekken bijvoorbeeld al erkend. Wat gebeurt er op het gebied van coaching? Uiteindelijk, als we onze realiteit via onze zintuigen waarnemen, spelen al onze zeven zintuigen een belangrijke rol bij het aanwezig zijn, meer nog in online dan in offline omgevingen. Tegelijkertijd hebben we allemaal een voorkeur voor één van de zeven zintuigen, die we vervolgens in de coachingrelatie brengen, zowel offline als online. Weet jij welke van jou is? Als dat zo is, heeft het invloed op je en moet je bewust je andere zintuigen gebruiken. Lagen in aanwezigheid Denken we als coaches eendimensionaal over ‘coaching presence’? Merken we geen verschil tussen online en offline aanwezigheid? Dan gaat aanwezigheid waarschijnlijk alleen over onszelf als coach. Maar als je als coach nadenkt over ‘integrative presence’, zoals getraind door Tünde in haar boutiqueprogramma met vier coaches en vier leiders, dan kun je inzicht krijgen in een complex geheel van lagen in aanwezigheid, waar je constructief mee aan de slag kunt en zo meer met je coachees kunt bereiken, zoals: - de betrokkenheid van je coachee in de loop van de tijd; - de effectiviteit van coaching in virtuele omgevingen; - het in stand houden van je reputatie als coach; - het borgen van coaching als effectief veranderinstrument voor de toekomst. Tünde verwoordde het prachtig door te zeggen dat we als coaches in de ‘business of curiosity’ zitten en niet in de ‘business van weerstand of onwetendheid’. Dus: hoe nieuwsgierig ben jij als het gaat om aanwezigheid in een online omgeving? Zij stelt ons coaches vier vragen: 1. Ben je bereid om het werk te doen om echt aanwezig te zijn? 2. Ben je nieuwsgierig om verder te kijken dan het voor de hand liggende? 3. Ben je er klaar voor om zelf uitgedaagd te worden, om je coachees en organisaties uit te dagen om in de virtuele omgeving te gedijen? 4. Wie wil jij zijn als online/offline coach? Waar denk je na het lezen van dit artikel aan als het gaat over ‘coaching presence’? Gaat het nog steeds alleen over jezelf en je eigen aanwezig zijn als coach? Of ben je nieuwsgierig geworden om met de vier aanwezigheidssferen te werken – zowel online als offline – en je coachee echt in het moment te betrekken? Aanwezigheid gaat verder dan wat je waarneemt en weet.

37 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication