30

‘Hun mening doet ertoe’ Met de groei van de VIP nam ook de behoefte toe om de verpleegkunde­studenten een stem te geven in de organisatie van hun opleiding. Dit heeft enkele jaren geleden geleid tot de vorming van de studentenraad verpleegkundig onderwijs. Uiteraard zijn daar inmiddels ook de studenten van de HIP bij betrokken. “We hebben steeds heel betrokken studenten in de raad”, vertelt Piet Donga, hoofd verpleegkundig onderwijs van Noordwest Academie. “Zij denken actief mee. De studentenraad komt zelf eenmaal per maand bijeen en er worden vragen vanuit Noordwest Academie voorgelegd. Zo heeft de studentenraad meegedacht over wijzigingen in het onderwijscurriculum voor een nieuwe lichting. Ze hebben ook een belangrijke stem gehad in de overgang van het Nova College - waar we voor wat betreft de VIP eerst mee samenwerkten - naar het ROC Kop van Noord-Holland.” De studentenraad is geheel zelfstandig en onafhankelijk. Donga: “Waar nodig of wenselijk krijgen zij ondersteuning.” Noordwest Academie vindt de inbreng van de studenten van groot belang. “Hun mening doet ertoe. Voor de leden van de studentenraad zelf is het ook een goede ervaring. Ze krijgen een getuigschrift mee en kunnen de extra inzet op hun cv vermelden.” De studentenraad organiseert ook jaarlijks een (thema)feest voor de verpleegkunde-studenten. De feesten worden druk bezocht en worden gekenmerkt door een uitermate goede sfeer. veilig opleidingsklimaat voor verpleegkundigen Het medisch onderwijs wordt structureel geëvalueerd op een veilig opleidingsklimaat. Noordwest Academie wil dit ook invoeren voor het verpleegkundig onderwijs. In 2019 is een pilot uitgevoerd met een gevalideerde vragenlijst, met als doel om per 2020 ook onder verpleegkunde-studenten, werkbegeleiders en praktijkopleiders structureel het leerklimaat binnen Noordwest te onderzoeken. VERPLEEGKUNDIGE OPLEIDINGEN | 30 De aanleiding is de bevinding dat studenten het leerklimaat anders beleven dan werkbegeleiders. Praktijkopleiders vormen een brug tussen onderwijs en praktijkleren en bewaken de randvoorwaarden voor een veilig leerklimaat. Zij ondersteunen studenten en werkbegeleiders in hun praktijkleren, reflecteren en beoordelen.

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication