01 25 TRAININGEN Perold Hanno, projectcoördinator brandveiligheid: “De emotionele reacties van bewoners overvallen je vaak. De training gaf nuttige handvatten hoe je dan kunt handelen. Niet in discussie gaan bijvoorbeeld, open vragen stellen en begrip tonen. Ik heb geleerd om ook te denken aan non-verbale communicatie: een open lichaamshouding aannemen en afstand houden. In het rollenspel met de acteur kon ik ervaren wat het effect is. Ik draag de waardevolle informatie van deze training in toolboxmeetings graag over op mijn teamleden.” maar ook op kantoor en aan de telefoon.” In aanvulling op dit protocol ondersteunt het bedrijf haar medewerkers met informatie tijdens toolboxmeetings én met de training ‘Omgaan met lastig en agressief gedrag van bewoners’. Empathisch en ondersteunend In vijf groepen volgen in totaal ruim 50 leidinggevenden in de uitvoering en bewonersconsulenten de training in de eigen trainingsruimte in Eindhoven. Ze leren verschillende soorten lastig gedrag en agressie te herkennen en hierop adequaat te reageren. Ook krijgen ze inzicht in hun eigen houding en gedrag. Daarbij oefenen ze situaties uit hun eigen praktijk met een trainingsacteur die de bewoner speelt. Zo merken ze direct wat het effect is van hun eigen gedrag en wat ze kunnen doen om te zorgen dat de situatie niet uit de hand loopt. “Hiermee zijn ze beter voorbereid op situaties die zijzelf én hun teamleden tegen kunnen komen”, aldus Isabel. Isabel Kesek Perry Colbers, voorman/teamleider planmatig onderhoud: “Ik vond het een leerzame dag. We maken regelmatig mee dat bewoners opstandig of verward zijn. Nu weet ik beter hoe je bepaald gedrag kunt herkennen en wat je dan kunt doen. Bijvoorbeeld even tot tien tellen voordat je reageert. En mensen hun verhaal laten doen, zodat ze zich begrepen voelen. Ik ga dit zeker bespreken met mijn teamleden, zo komen we beter voorbereid over de vloer.” Meer weten? Kijk op onze website of stuur een e-mail naar trainingen@OnderhoudNL.nl. ONDERHOUDNL 25
26 Online Touch Home