02 26 WAR FOR TALENT - CAO Arjuna den Engelsman: ‘We waren het er snel over eens dat dit nodig is’ Wat is er afgesproken? Jonge mbo-vakkrachten, die een diploma behalen op niveau 2, 3 of 4 én op dat moment bij een lidbedrijf of Schildersvakopleiding in dienst zijn (BBL-traject), hebben recht op een scholingsbonus van in totaal € 2.500 bruto. De leerling ontvangt € 1.250 bij het behalen van het diploma en € 1.250 na maximaal 16 maanden, mits hij of zij nog in dienst is bij een werkgever die onder de Cao SAVG valt. Waarom deze afspraak? “Het draait om twee dingen”, vertelt Arjuna, “instroom én behoud. We zien nog te vaak dat jongeren na hun opleiding vertrekken, bijvoorbeeld als zzp’er of naar een andere sector. Dat is zonde van de investering.” De scholingsbonus is bedoeld als extra prikkel om die stap minder aantrekkelijk te maken. Wat betekent dit voor u als werkgever? De bonus biedt een concreet instrument om jonge medewerkers aan uw bedrijf te binden. In een krappe arbeidsmarkt kan dat nét het verschil maken. “Het is een serieus bedrag, zeker voor jonge mensen,” aldus Arjuna. “Daarmee vergroot je de kans dat ze na hun opleiding bij je blijven en zich verder ontwikkelen binnen je bedrijf.” U betaalt de bonus als werkgever, maar kunt hiervoor een tegemoetkoming aanvragen via SUSAG. Werkt het ook echt? Na afloop van de cao wordt gekeken naar het effect én de betaalbaarheid. “Blijven jongeren inderdaad langer? En staat de investering in verhouding tot wat het oplevert?” De regeling wordt gefinancierd via de premie die werkgevers en werknemers samen afdragen. “Dan moet het wel aantoonbaar bijdragen aan een sterkere sector,” zegt Arjuna. Breed gedragen De scholingsbonus leverde weinig discussie op aan de onderhandelingstafel. “We waren het er snel over eens dat dit nodig is,” aldus Arjuna. “Het tekort aan vakmensen is een gezamenlijk probleem. Dit is één van de manieren om daar iets aan te doen.” Wel is goede communicatie cruciaal. “Zorg dat jongeren weten dat deze regeling er is, dan gaat het ook echt werken.” “Zo zeg, dát is niet niks!” aldus leerling-schilder Jayden over de scholingsbonus. Hij rondt dit jaar niveau 3 af. Hij vindt het logisch om de opleiding af te maken en denkt er niet aan om de sector te verlaten. “Ik heb het super naar mijn zin. Na dit diploma nog een paar jaar ervaring opdoen en dan op naar niveau 4! Zo’n bonus maakt het wel extra aantrekkelijk.” ONDERHOUDNL 9
10 Online Touch Home