16

JONG TALENT Opera Compact staat open voor jong talent en hecht veel waarde aan talentontwikkeling. Aan Rusalka - de kleine Zeemeermin werken maar liefst tien acteurs en een regieassistent mee, waarvoor Sybrand de stagebegeleider is. Opera Compact kreeg voor deze productie de status van erkend leerbedrijf. De studenten van het Vista College in Heerlen maken de productie van dichtbij mee. Het avontuur begon met een auditie in het Parkstad Limburg Theater. Madelon Philipsen en Luuk Bellemakers vertellen u graag meer over hun ervaringen. WELKE STUDIE VOLGEN JULLIE EN WELKE ROL MAG JIJ VERVULLEN? Madelon: “Alle studenten die een rol spelen in Rusalka – de kleine Zeemeermin, zijn tweedejaars studenten Artiest / Acteur van het Vista College in Heerlen, richting Kunst / Theater / Media. De stages zijn bedoeld om te proeven aan theater: acteren, regisseren, schrijven en maken. Met voor mij de nadruk op het spelen zelf. In de voorstelling heb ik samen met twee andere klasgenoten de edelfigurantenrol van heks. De rol komt een paar keer terug en we wisselen drie keer van kostuums. Op dit moment hebben we het kledingpassen en enkele oefeningen achter de rug, ik kan dus nog niet zo veel vertellen over mijn ervaringen, maar ik verwacht er veel van en laat me graag verrassen.” Luuk: “Met veel trots kan ik zeggen dat ik de regieassistent mag zijn van deze productie. Ik ben erbij tijdens het repetitieproces, maak notities en denk mee. De teksten van de voorstelling staan vast en zijn vertaald voor de Opera Compact versie van Rusalka – de kleine Zeemeermin. Maar al repeterend kan het zo zijn dat de solisten kleine aanpassingen doen. Die afspraken noteer ik in het regieboek. In datzelfde boek staat de muziek van het stuk, die aangevuld wordt met de techniek en de spelintenties. De muzieknoten steeds op de rechter pagina’s, de verdere aantekeningen op de - eerst nog lege - linker pagina’s. Toen ik aan de productie begon had ik nog nooit een regieboek gezien en op de eerste dag kreeg ik het boek en een pak geeltjes door Fenna overhandigd. Geen idee wat ik ermee moest doen, maar intussen weet ik er wel raad mee. Ook ik volg de opleiding Artiest / Acteur, maar tijdens de opleiding ontdekte ik dat ik het maken zelf nog veel leuker vind. Mijn opschrijfboekje van toen, is het regieboek geworden!” HOE ERVAREN JULLIE HET WERKEN BINNEN EEN PROFESSIONEEL GEZELSCHAP? Madelon: “Heel spannend in het begin en heel anders dan een schoolproject. Ik maak veel aantekeningen en doe extra goed mijn best. Langzaam begin ik, door de blik achter de schermen, het totaalplaatje te zien.” Luuk: “Heel #anders. Alleen al omdat we in de grote zaal van de Domijnen mogen repeteren. Daar kan geen klaslokaal tegenop. Daarnaast werken we nu uiteraard met professionals, wat met zich meebrengt dat iedereen er echt voor gaat en de sfeer geweldig is. Het voelt heel vertrouwd en samen gaan we voor een prachtige voorstelling. Ik ben enorm dankbaar dat Opera Compact ons deze kans biedt en ik naast notuleren, zelfs mijn eigen ideeën mag inbrengen. Onze groei staat centraal en aan de hand van onze zelf opgestelde leerdoelen daagt Sybrand me uit om mee te doen en vragen te stellen. Het is echt genieten!” WAT IS JULLIE BEELD VAN EEN OPERA? Madelon: “André Rieu is mijn enige referentie voor klassieke muziek. Een man en een vrouw in mooie kledij en muzikanten in de achtergrond. Maar deze opera wordt #anders. Klopt het beeld dat ik nu – door de eerste snuffelmomenten - in mijn hoofd heb, straks met de werkelijkheid?” 16 RUSALKA DE KLEINE ZEEMEERMIN

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication