20

VRIJHEID VOLGENS SEF THISSEN In de lunchpauze van een van de eerste repetities in Sittard ontmoeten we Sef Thissen. De Limburgse bariton zingt de rol van Pizarro, de slechterik in het stuk. Een rol die hem fysiek wellicht op het lijf geschreven is, doelend op zijn luide stem, lengte, brede schouders en als het moet een strenge blik, maar die qua gevoelsniveau uitdagend is. In het rijtje van de V van Vrijheid kruist hij vrij, vieren, veranderen, vallen en vergeven aan. WAT IS DE DEFINITIE VAN VRIJHEID VOLGENS JOU? “In 1805 is de première van Fidelio in Wenen. Beethoven gebruikte het libretto van Joseph Sonnleithner. We schrijven nu 2022, we leven in een wereld vol afschuw en geweld. Wellicht moet het ergste nog komen. Juist het feit dat wij als mensheid niets leren van de geschiedenis geeft opera de ruimte om steeds weer actueel te zijn. Dat is in basis nooit een fijne gedachte, maar anderzijds blijft opera doen waar kunst in zijn algemeenheid voor staat; er moet over gesproken worden! En zolang we blijven maken, uitvoeren en er over praten… zolang is er hoop. Daarom is het heel dubbel op die vraag een antwoord te geven. In de media zie je mensen op de vlucht, terwijl wij heel normaal opstaan en naar bed gaan. Een vanzelfsprekendheid die er voor die mensen ineens niet meer is. Een hogere macht die beslist dat ze hun spullen moeten pakken en moeten vertrekken. Ieder mens heeft natuurlijk zijn eigen zorgen, maar toch zijn we in staat redelijk zorgeloos te leven in dit land. Als je dat niet meer kunt en angst het overneemt, kom je in onmacht terecht en is de overtreffende trap, machteloosheid nabij. Mijn persoonlijke gevoel van vrijheid is verbonden met mijn werk. Doordat ik zelfstandig ondernemer ben, heb ik de keuze ja of nee te zeggen op mogelijke opdrachten. Ik draai niet mee in een systeem van werkgever- en werknemerschap, maar bewandel mijn eigen pad. Een jas die mij past, de jas van een vrije vogel, een creatieveling. Een keuze die ik heel bewust heb gemaakt. Een leven als uitvoerend podiumkunstenaar en cultureel ondernemer.” WAT HEB JE NODIG OM VRIJ TE ZIJN EN WAAR ZIT DAT IN? “Om vrij te kunnen zijn moet je durven te veranderen, moet je kunnen vergeven en de moed hebben te vallen. Pas dan kun je vrij vliegen. In mijn optiek houdt dat in, niet bang zijn om fouten te maken, niet blijven hangen in ‘ik doe het altijd al zo’ en het ervaren van de kracht van vergevingsgezindheid en van een sorry en een dankjewel. Ik ben een persoon die in moeilijke situaties in alle oprechtheid mensen aanspreekt, het probleem benoemt en de weg vrij maakt. Er kan gebeuren wat wil, maar je moet altijd blijven praten.” JE BENT DE ONDERDRUKKER, DE CORRUPTE OVERHEID IN HET STUK, IS HET MOEILIJK OM JE DAARIN TE VERPLAATSEN? “Aan de ene kant is niks zo fijn als de slechterik spelen, maar aan de andere kant past deze rol echt niet bij mij. In de weken van de repetities moet ik op zoek, bouwen en knutselen naar ‘iets’. Ik moet groeien naar een slechterik. Daarnaast is het een grote rol en dat werkt maf in mijn hoofd. De dirigent geeft muzikaal zijn commentaar, de regisseur vindt van elke beweging wel wat. Ik krijg zoveel over me heen, dat ik de muziek soms bijna vergeet. En juist dat heeft met durven vallen te maken. 20 BEETHOVEN FIDELIO

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication