8

VORMGEVING DECOR & KOSTUUMONTWERP DECOR Uitgangspunt voor de vormgeving is de gevangenis als plek waar de ruimte letterlijk beperkt wordt - en bovendien van alle kanten in de gaten gehouden kan worden. Daarvoor is de aanwezigheid van het orkest op het podium onontbeerlijk: de podiumruimte zal relatief snel gevuld lijken. Anne Habermann heeft zich laten inspireren door een beeld uit de actualiteit: in februari 2018 overleed een Slovaakse man in een cel op de luchthaven Charleroi, België. Na wangedrag in een toestel werd de man opgesloten. Toen hij in bedwang gehouden moest worden ging alles fout (een agente bracht 'als grap' de Hitlergroet, agenten zaten ten minste 16 minuten op de man, etc), waarna de man in coma raakte en stierf. Anne Habermann: "Niet zozeer het voorval zelf als ook de beelden van de beveilingscamera's; het lugubere lijnenspel, het bloed op de muur, de houding van de vele agenten, het onzichtbare slachtoffer; de hele compositie deed mij sterk aan de atmosfeer van 'Fidelio' denken. Alles is scheef, we gluren noodgedwongen mee en weten niet precies waar deze situatie toe leidt." Het toneelbeeld van Habermann is zeer eenvoudig: met eenvoudige elementen die de ruimte opbreken schept zij een beklemmende atmosfeer. Een groot, scheef doek verandert de toneelopening in wat een guillotine zou kunnen zijn. Vijf scheve, verrijdbare podiumelementen en twee lange balken die tot in de kap reiken, vormen telkens andere theatrale ruimtes om de verschillende locaties te schetsen en tegelijkertijd de toenemende dreiging vorm te geven. Beelden van de beveiligingscamera in de cel op luchthaven Charleroi.

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication