18

ERFGOED ALS LOCATIE Sappi Maastricht houdt zich al sinds 1850 bezig met de fabricage van de hoogste kwaliteit papier. Het bedrijf fungeerde onder verschillende namen waaronder de KNP (Koninklijke Nederlands(ch)e Papierfabriek). Het is een voorbeeld in de kracht van vakmanschap, met een lange historie en traditie in de stad Maastricht. Sappi heeft maar liefst 24 locaties in Europa en daar is Maastricht Mill, gelegen aan de Maas, er een van. Het hart van de fabriek is Papiermachine 6 (PM6), een van de grootste machines ter wereld voor meervoudig gestreken karton. Op deze machine produceren ze grafisch karton en verpakkingskarton voor zowel de grafische- als de verpakkingsindustrie. Voor de voorstelling La Traviata op deze prachtige locatie werkte Opera Compact samen met verschillende medewerkers. Voor dit interview spreken we met John Donners (Manager Opleidingen & Communicatie) en Wim Quint (Manager Enviroment, Sustainability & Auditing). EEN FABRIEK ALS OPERADECOR, WAAROM ZEIDEN JULLIE JA? John: “Omdat we het mooi vinden om als bedrijf verhalen te vertellen. Verhalen ontstaan door het papier, door de panden en onze historie. Flikken Maastricht is vaste gast en ook de PLUS Supermarktketen gebruikte ons terrein om hun kerstmisboodschap op te nemen. Door voor dit soort verzoeken open te staan, creëer je een ander gezicht dan alleen een productiefabriek. En buiten dat doen we graag bijzondere dingen, samen met partners en met ons personeel. We maken maar liefst 170 jaar deel uit van de stad Maastricht en zo kunnen we een leegstaand stukje historisch erfgoed in de vorm van cultuur teruggeven.” DE PLEK VAN DE OPERA, WAAR ZIJN WE IN DE FABRIEK? Wim: “La Traviata gaat plaatsvinden in een van de hallen van onze voormalige PM5. Vanaf 1950 de ruimte voor de sorteerzaal, waar speciaal papier voor de consument gesorteerd en gesneden op pallets ingekrompen werd. Van dit papier werden etiketten voor drank, frisdrank en cognac gemaakt. Een markante plek binnen het bedrijf en het paradepaardje in de hoogtijdagen. Een bijzondere plek ook, want in de voornamelijk mannenwereld van toen rond de 3000 medewerkers,werkten hier 40 tot 50 dames, onder leiding van een bazin." "De papiervellen werden met de hand gesorteerd; elk afwijkend vel met oneffenheden of tekortkomingen werd verwijderd. De dames deden dit intensieve handwerk secuur, met een grote finesse en flair en op hoge snelheid. Echt dameswerk ten opzichte van het veel ruwere werk voor de heren. Je kunt je voorstellen dat deze vrouwenafdeling de nodige aandacht trok en er menig huwelijk uit voortkwam.” John: “Het was toeval dat we op deze plek uitkwamen, aangezien we meerdere ruimtes bekeken hebben, maar qua verhaal sluit het natuurlijk prachtig aan op het thema van de opera. Met het industrieel zaagtand-dak is er goed licht, toen en nu. Op de vierde verdieping is de locatie met de lift bereikbaar, we hebben stroom voorhanden en de vloer is effen. De 6000 m2 is verdeeld in 2 ruimtes die 1 geheel vormen, voor de voorstelling verdeeld in foyer en podium.” DE VERGUNNING RONDKRIJGEN WAS EEN HEEL PROCES Wim: “Het industriële pand werd doorgelicht om te bekijken of het voldeed aan het bouwbesluit. Voor ons is de vierde etage normaal gesproken een vrije ruimte en die gaan we nu inzetten voor een bijeenkomst-functie. Heel anders dan een productie-omgeving. Waar parkeren de gasten, hoe komen ze onder begeleiding naar binnen, wat doen we bij een calamiteit, enz." 18 LA TRAVIATA VERDI / VAN PROOIJEN

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication