38

GRAAG TOT EEN #ANDERE KEER Opera Compact is een Limburgs operagezelschap dat in, met en vanuit de regio toegankelijke en verrassende producties maakt van hoge artistieke kwaliteit. Opera Compact wil verwonderen, vermaken én bevragen door middel van operavoorstellingen in direct contact met een breed publiek. We schromen niet bestaand materiaal te bewerken om ons tot een hedendaags publiek te verhouden. We richten ons op bijzondere (buiten)locaties waar weinig opera wordt gespeeld: middenzalen, maar ook op locatie, van weilanden tot fabriekshallen. Mede door een kleinere schaal komen voorstellingen letterlijk dichtbij. Talentontwikkeling, educatie en cultuurparticipatie horen als vanzelf bij onze doelstellingen. TOORN VAN BABEL Op een lichte, muzikale manier houdt Opera Compact het bekende verhaal van de Toren van Babel tegen het licht. Een 'Westerse' sopraan (Fenna Ograjensek) en een 'Oosterse' multi-instrumentalist (Adil Benhsain) ontrafelen de vele vormen van miscommunicatie tussen mensen met verschillende achtergronden. Ze stellen vragen over identiteit, gender, machtsverhoudingen, cultuurverschillen, ... En telkens blijkt het antwoord te zijn dat we eerst maar eens goed naar de vraag moeten gaan luisteren. Want communicatie begint met nieuwsgierigheid naar de ander. Muziek van Bach, Rubinstein, Hindemith en Delibes ontmoet oriëntaalse samenklanken en swingende oosterse ritmiek in een speels decor waar de spelers letterlijk met woorden spelen. FAIRY QUEEN In A Midsummernights’ Dream van Shakespeare maken we kennis met de liefde in al haar facetten. Plaats van handeling is een magisch bos, waar alle bestaande verhoudingen tussen de hoofdpersonages danig opgeschud raken. De feeërieke muziek van Purcell, die eigenlijk los staat van de handeling van het toneelstuk van Shakespeare, voegt daar nog een dimensie aan toe. The Fairy Queen is een bonte optocht van poëzie, schoonheid, humor en verwarring. En bovendien was er in die tijd ook wat te drinken en te dansen bij de voorstelling! Opera Compact haalt deze totaalervaring naar onze tijd en vraagt componist Mark Pütz een verbintenis te maken tussen de romantische Barokmuziek en clubbing. Bij binnenkomst is de ervaring al begonnen en met een costum gin-tonic in de hand maakt het publiek de verwarring dicht op de huid mee. Een unieke cross-over tussen videokunst, clubhouse, barokinstrumentarium, romantiek en entertainment. Houd onze website en socials in de gaten, want deze trip wil je niet missen! “ 38 A thousand ways we’ll find to entertain the hours

39 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication