15

Wat wens je het POS in de toekomst toe? NZE OPLEIDING GEN. ‘Ik hoop dat we de uitgangspunten die we met elkaar hebben zien groeien, kunnen blijven hanteren: grotere en heterogene groepen studenten op een school, met die tandem, en de basisschoolcoach die echt ván die school is. Dat is echt een succesfactor, die kent alle mentoren en de groepen. En ik hoop ook echt dat we een daadwerkelijke uitwisseling gaan realiseren in het beoordelen van de competentie van studenten en basisbekwaamheid van leerkrachten. Dat wordt een soort gelijk oversteken situatie en die vind ik nog wel spannend, of we die voor elkaar gaan krijgen. Sowieso hoop ik dat steeds meer mensen de win-win situatie gaan ervaren. Dat het niet meer om geld gaat per student. Want een heel jaar twee afstudeerders in huis hebben, dat zou geweldig moeten zijn.’ Dat is het nog niet? ‘Dat wordt nog niet altijd zo ervaren. Ik hoor regelmatig scholen die zeggen: we krijgen het financieel niet meer rond om een basisschoolcoach een hele dag uit te roosteren. Maar twee afstudeerders kunnen soms ook hele weken voor de klas staan en heel veel op de groep doen, dan maak je ook weer leerkrachten vrij om andere dingen te doen. Dat is een win-win. Natuurlijk heb je weleens een afstudeerder bij wie het niet vlekkeloos verloopt, maar daar zijn we dan ook de begeleiders voor. Hopelijk neemt het aantal pabo-studenten in alle regio’s de komende jaren toe, want daarmee kun je de menskracht binnen je opleiding op peil houden en kun je ook van de vraag van besturen voldoen om veel meer scholen opleidingsschool te laten zijn. Ik denk dat wij daar met elkaar een belangrijke rol in kunnen spelen en de positiviteit van het POS moeten uitdragen; hier moet je zijn!’ CAROLINE WIJSMAN teamleider Fontys Hogeschool Kind en Educatie ’s-Hertogenbosch Is een partnerschap als het POS een pre voor een student? ‘Het POS geeft meer keuzemogelijkheden. Het is een wereld die aan je voeten ligt, maar je moet als student die wereld ook willen betreden. Ik denk dat wij daar als partnerschap nog wel stappen in kunnen zetten. We stimuleren studenten nog te weinig om verschillende plekken in het primair onderwijs te leren kennen. Ik wil eigenlijk die kritische onderzoekende student hebben die uit zichzelf vraagt of hij bij een ander onderwijsconcept kan kijken, en dan zou dat ook in het speciaal onderwijs mogelijk moeten zijn. Je horizon verbreden vind ik een hele belangrijke, daar moeten we ze bij helpen. En we moeten ons realiseren dat leren soms ook schuurt. Eigenlijk zijn de leermomenten die pijn doen, de momenten die je je het langst zult herinneren en waar je het meest aan hebt.’ Versterking samenwerking 15

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication