22

SAMENWERKING KOST MOEITE. IN FEBRUARI 2017 PROMOVEERDE DOCENT EN ONDERZOEKER HENDERIJN HELDENS BINNEN FHKE EINDHOVEN OP HET THEMA ‘SAMENWERKENDE LERARENOPLEIDERS’: WAT DOEN ZE, MET WIE DOEN ZE DAT EN WAT ZEGT DAT OVER DE KWALITEIT VAN DE SAMENWERKING. HAAR BEVINDINGEN BLEKEN OOK VOOR HET POS, EEN NETWERKORGANISATIE PUR SANG, HEEL WAARDEVOL. ‘ALS JE DE KRACHT VAN RELATIES WILT BENUTTEN, MOET JE JE ER ALLEREERST BEWUST VAN ZIJN.’ Hoe ben jij betrokken geraakt bij het project ‘Versterking samenwerking’? Brigit kende mijn onderzoek en heeft me benaderd. De insteek was: hoe kunnen we het netwerkbewustzijn in het POS vergroten? Ik heb toen een workshop ontwikkeld voor directeuren in de regio’s Den Bosch, Veghel en Eindhoven. Wat ik vertelde, bleek heel herkenbaar. Als je kijkt naar je eigen team en samenwerking, zie je verschillen tussen mensen. Sommigen blijven het liefst in hun vertrouwde groepje, anderen gaan de boer op om met nieuwe mensen samen te werken. Die laatste, zogenaamde ‘brokers’, zijn in staat om de grenzen van hun eigen omgeving te overbruggen naar een nieuwe omgeving. Voor samenwerking heb je beide typen nodig, en kun je brokers gericht inzetten.’ Hoe is dit van toepassing op het POS? ‘Het POS is uniek in zijn samenstelling, de grootte is tegelijk een valkuil. Je kunt niet iedereen overal bij betrekken. De oplossing is dat je met subgroepen gaat werken. De uitdaging is dat die hun werk kunnen doen en met elkaar verbonden blijven, daar heb je brokers voor nodig. Die zijn er op elk niveau, studieloopbaanbegeleiders doen dat bijvoorbeeld tussen opleiding en praktijk, MLI’ers tussen scholen. Je zou kunnen nadenken welke mensen binnen je scholen dat al doen of zouden kunnen doen, en of je dat meer moet stimuleren. En ook: helpen we iemand genoeg om als broker te functioneren: zijn er voldoende gelegenheden waar zij elkaar kunnen ontmoeten. Sowieso is een belangrijke vraag om je voortdurend te blijven stellen: in hoeverre benutten we de relaties voor de goede dingen en hoe kunnen we daar nog meer uithalen?’ Wat maakt nou dat mensen samenwerken? ‘Je werkt niet samen om het samenwerken, je doet dat omdat je er zelf beter van wordt. Voor sommigen is het daarnaast ook belangrijk dat de ánder er beter van wordt, of je er als bestuur beter van wordt. De samenwerking moet een doel hebben en het moet bijdragen aan iets wat je zelf belangrijk vindt. Anders gebeurt het niet, samenwerking kost veel moeite. Leren in leernetwerken werkt bijvoorbeeld beter als je een duidelijke leervraag hebt. Met weten van elkaar dat je met hetzelfde bezig bent, ben je er nog niet, je moet erkennen dat je zelf iets te 22

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication