34

SAMEN ONDERZOEKEN Kijk voor meer informatie over de scan onderzoekscultuur op www.partnerschapopleidenindeschool.nl/onderzoeken. Daar zijn ook de interventiekaarten te downloaden. DE SCAN ONDERZOEKSCULTUUR IN DE SCHOOL ANJE ROS EN LINDA KEUVELAAR-VAN DEN BERGH ONTWIKKELDEN DE SCAN ‘ONDERZOEKSCULTUUR IN DE SCHOOL’. DE SCAN IS BEDOELD VOOR SCHOLEN DIE ONDERZOEK IN DE SCHOOL WILLEN BENUTTEN OM ZICH ALS TEAM VERDER TE ONTWIKKELEN TOT EEN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAP. HET IS EEN ZELFEVALUATIE-INSTRUMENT: SCHOLEN KUNNEN DIT INSTRUMENT ZELFSTANDIG GEBRUIKEN OM DE EIGEN FASE VAN ONTWIKKELING TE BEPALEN EN DOELEN VOOR VERDERE SCHOOLONTWIKKELING TE FORMULEREN. DE SCAN BESTAAT UIT ACHT ASPECTEN, PER ASPECT WORDEN VIJF FASEN VAN ONTWIKKELING BESCHREVEN. OOK IS PER ASPECT EEN INTERVENTIEKAART ONTWIKKELD MET IDEEËN VOOR INTERVENTIES OM HET BETREFFENDE ASPECT TE VERSTERKEN. DE SCAN IS MET NAME GESCHIKT VOOR ACADEMISCHE OPLEIDINGSSCHOLEN, MAAR KAN OOK WORDEN GEBRUIKT DOOR ANDERE SCHOLEN DIE WILLEN STARTEN MET ONDERZOEK IN DE SCHOOL. OP ACADEMISCHE OPLEIDINGSSCHOOL HET MOZAÏEK IN HEESWIJK-DINTHER HEBBEN ZE DE ONTWIKKELSCAN ONDERZOEKSCULTUUR NU DRIE KEER INGEVULD, WAARVAN DE EERSTE KEER ALS ‘PROEFKONIJN’. ANJA VAN WANROOIJ basisschoolcoach en onderbouwcoördinator Het Mozaïek Heeswijk-Dinther Anja van Wanrooij, basisschoolcoach: ‘In het begin moesten we de mensen echt meenemen, inmiddels spreekt iedereen dezelfde taal. We gebruiken de ontwikkelscan om te zien in welke fase we zitten en waar we verder kunnen ontwikkelen, passend bij wat we al doen voor schoolontwikkeling. Met de scan alleen ben je er niet, je hebt ook betrokken mensen nodig. Ik vind het mooi dat een masteropgeleide leerkracht bewust hier is komen werken om haar expertise in te kunnen zetten en deel uit te maken van een team dat het fijn vindt dat ze meedenkt. Onderzoekende houding De ontwikkelscan is een momentopname, het is belangrijk dat je ook daarna kritisch blijft op je eigen ontwikkeling. 34 Een onderzoekende houding betekent ook steeds nieuwsgierig zijn naar hoe je het doet en kwaliteit borgen. Steeds ontdekken we weer iets dat we anders kunnen doen, beter. Informeel leren In een professionele cultuur heb je altijd kartrekkers en meelopers. Mijn rol als basisschoolcoach is verbindingen maken. Juist een onderzoekende houding is daarbij belangrijk, je moet zelf ook steeds die vragen stellen; wat weet ik niet en wat wil ik weten, en samen op zoek gaan naar antwoorden. Zolang je vragen stelt, ben je bezig te onderzoeken. En je moet zorgen dat de communicatie op gang blijft, juist ook informeel. Ze zeggen altijd: er wordt het meest geleerd bij het koffieapparaat. Dan moet je ook zorgen dat dat kan.’

35 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication