Herinner je je een moment in het project waarop je dacht: nu gebeurt er echt iets? Claudia: ‘Ik vond de conferentie die we in maart 2017 hebben georganiseerd, ‘Een kijkje in de schatkist’, heel mooi. Daar waren veel mensen uit verschillende geledingen aanwezig. En natuurlijk de conferentie bij de PO-Raad in 2016 en 2017. Dat zijn momenten waarop mensen uit het hele land geïnteresseerd zijn en horen dat ze het zelf kunnen gebruiken. Daar waren ze vaak blij verrast over: kan ik dat zomaar downloaden en gebruiken?’ Marie-Louise: ‘Weet je nog op 7 april, dat moment dat Marco Snoek, een lector, vertelde hoe het eigenlijk zou moeten en wij keken naar elkaar en dachten: zo doen wij het! Dat was echt super.’ Zijn jullie tevreden met de opbrengsten van jullie deelproject? Marie-Louise: Onze opdracht was een aanpak te ontwikkelen waarbij de persoonlijke ontwikkeling van de starter centraal staat, de gewenste begeleiding binnen de visie van de school als professionele leergemeenschap beschreven is en het geheel binnen de kaders van de het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap past. Met als doel dat de inductiefase van de startbekwame leerkracht naar de basisbekwame leerkracht vanuit de school als professionele leergemeenschap wordt vormgegeven.’ Claudia: ‘De mensen die we spreken, vinden het fijn en ervaren het als houvast. Ze weten waarmee ze aan de slag kunnen. We zijn nu heel erg aan het inzetten op de verbinding tussen schoolbesturen en tussen de schoolbesturen met het partnerschap.’ Marie-Louise: ‘Dat is voor de starter heel belangrijk, die heeft weinig mogelijkheden en loopt van hot naar her. Dan is het erg fijn als besturen hetzelfde verstaan onder basisbekwaam en dat je overal kunt rekenen op begeleiding. We weten dat die starter dat nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen.’ Kan dat wat jullie hebben opgeleverd zo worden opgepakt door een schoolbestuur? Marie-Louise: ‘Ja. Maar het is best een ingrijpende verandering, van niets naar aandacht voor een leven lang leren, en dan is een warme overdracht heel fijn.’ Claudia: ‘Mensen moeten hun vragen kunnen stellen, zodat het gaat aansluiten bij hun eigen context.’ Marie-Louise: ‘Met een gesprek en aanpassing zodat het eigen wordt, valt het op zijn plek.’ Claudia: ‘Het mooie is dat het precies aansluit bij de kernwaarden die we hebben in het partnerschap. Ook voor besturen geldt dat ze daarin het eigenaarschap pakken, de verbinding zoeken en de dialoog aangaan, ook met de starter.’ Marie-Louise: ‘Dat betekent ze de vraag stellen: hoe blijf jij je een leven lang ontwikkelen als professional.’ Claudia: ‘Ik hoop dat, wanneer dit project is afgelopen en de subsidie vervalt voor het organiseren van een leernetwerk, besturen het belangrijk genoeg vinden om te investeren in de begeleiding van startende leerkrachten.’ Marie-Louise: ‘Formeel is het een verantwoordelijkheid van de schoolbesturen.’ Claudia: ‘Maar informeel voel ik ‘m wel. We hebben zoiets moois neergezet, het kan toch niet zo zijn dat dat nu stopt.’ Marie-Louise: ‘We zijn er trots op en hebben het met heel veel plezier ontwikkeld.’ HET POS HELPT DE STARTER OP WEG MET 7 PRODUCTEN IS BINNEN HET POS EEN AANPAK ONTWIKKELD VOOR DE BEGELEIDING VAN STARTENDE LEERKRACHTEN. ALLE BETROKKENEN KUNNEN DE PRODUCTEN GEBRUIKEN OM HET ‘LEVEN LANG LEREN’ NA HET BEHALEN VAN DE BACHELOR CONCREET, HAALBAAR EN ZINVOL TE VERVOLGEN. 40 PEDAGOGISCH HANDELEN IN KLASSENSITUATIES 1. Kritische handelingen en competenties, kenmerkend voor een basisbekwame leerkracht: 2. Leernetwerk met bijeenkomsten, waarin starters met en van elkaar leren met de dagelijkse lespraktijk als uitgangspunt voor het gesprek 3. Starterscoach, geschoold om leerkrachten gedurende de inductiefase te coachen
41 Online Touch Home