43

Hoe heeft het project de samenwerking op dit vlak gestimuleerd? ‘Het heeft in mijn ogen een sterke bijdrage geleverd aan de cultuur van samenwerken tussen werkveld en opleiding, het voorwerk om te komen tot samenwerking op alle niveaus. Uiteindelijk zal dat ertoe leiden dat ook leerkrachten meer volgens dit model gaan denken. Niet iedereen heeft daar al de juiste beelden bij. Mensen denken nog vaak: het kost veel tijd om samen te werken, wat schiet ik ermee op. Als je hen de mooie voorbeelden laat zien én samenwerking van bovenaf stimuleert, gaat er iets veranderen. Waar wij voorheen bij wijze van spreken een winkel hadden met posthbo opleidingen, willen we nu laten zien welke mogelijkheden er zijn om jezelf te ontwikkelen, vanuit je eigen ontwikkelvraag. En dan moet het voor een deel ook gaan over: wat willen we samen.’ Wat betekent dat? ‘Met de nodige flexibiliteit en creativiteit kun je de samenwerking een stuk sterker maken, als je zorgt dat wat je in de opleiding en nascholing doet, aansluit bij de praktijk. Laatst vroeg iemand mij: kunnen wij een cursus volgen over woordenschatontwikkeling? We zijn toen samen gaan praten met iemand van de sectie Taal. De uitkomst is dat ze met meerdere collega’s een nascholing gaan volgen om het taalbeleid binnen hun eigen school steviger neer te zetten, en daarin ook woordenschat meenemen. Dan ben je bezig op het niveau van de school als organisatie, dat is veel duurzamer dan wanneer je alleen op behoeftes van dit moment inspeelt, dan ben je aan het winkelen.’ Als je terugkijkt op de afgelopen drie jaar, waar ben jij dan trots op? ‘Ik ben me door dit project nog eens bewust geworden dat we al ontzettend veel doen, met begeleiding en afstemming. We zijn al 15 jaar aan het investeren in samenwerking en dat kun je merken; aan de studenten, hoe partners reageren op elkaar, er is heel veel draagvlak. Het project heeft voor een extra impuls gezorgd. We staan nu op het punt om dat door te trekken naar een leven lang leren en loopbanen van leerkrachten en directeuren. Samenwerken moet je op alle niveaus doen, anders gebeurt het niet. En iedereen doet het op zijn eigen manier en vanuit zijn eigen context. Er is door ons allemaal een hele mooie basis gelegd. Daar kunnen we trots op zijn.’ Wat zijn jouw wensen voor de toekomst? ‘Er zijn denk ik nog veel meer mogelijkheden om te benutten. Zie de leraar niet als iemand die vier jaar studeert en dan leraar is en klaar is, maar als iemand die zich zijn leven lang ontwikkelt. En denk over de grenzen van je eigen organisatie heen. Het is belangrijk om die beroepsgroep de goede dingen te laten ervaren die aansluiten bij de praktijk en bij de ontwikkelingen binnen het onderwijs.’ Versterking samenwerking 43

44 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication