45

SAMEN DELEN Het Partnerschap Opleiden in de School is een van de 55 partnerschappen in Nederland die zorgdragen voor het opleiden in de school. De meeste daarvan hebben gebruik gemaakt van de subsidie voor het versterken van de samenwerking (VSLS). Alle projectleiders kwamen jaarlijks 5 tot 6 keer bij elkaar met als doel uitwisseling en kennisdeling. Op initiatief van Brigit van Rossum zijn de projectleiders in Zuid-Nederland (Hogeschool Zuid, Avans Breda, De Kempel Helmond, en Hogeschool Zeeland, Fontys Hogeschool Kind en Educatie) daarnaast intensiever kennis met elkaar gaan delen, onder begeleiding van School aan Zet, later PBT. De projectleiders en deelprojectleiders bespraken er thema’s als: hoe maak je het duurzaam, wat doe je als er veel verschil in belangen is tussen besturen. Vanuit het POS zijn 9 katernen geschreven voor het Steunpunt Opleiden in de School1 , zijn alle conferenties van het steunpunt bijgewoond, zijn er inhoudelijke presentaties gegeven en zijn alle instrumenten gedeeld. Brigit: ‘Laatst vroeg iemand mij: hoe komt het dat het POS zo’n sterk merk is? Ik denk dat het enorm heeft geholpen dat we steeds de buitenwereld hebben opgezocht en onze opbrengsten, die tenslotte zijn gemaakt met geld van de minister, hebben gedeeld. Dat delen was ook in ons eigen partnerschap heel belangrijk, omdat we zo groot zijn. De meeste van onze deelprojectleiders zijn het land in geweest, zo zijn er presentaties gegeven in Zeeland, Flevoland, NoordHolland, en is er een tijdje uitwisseling geweest met Groningen omdat zij graag de instrumenten voor de startende leerkracht wilden inzetten. De meest recente samenwerking is met professor Van der Grift (RUU) voor het samen beoordelen, een stap is die nog geen enkel partnerschap heeft gemaakt en die hij hier graag wil onderzoeken.’ helemaal hoeft uit te vinden. Aan de andere kant willen mensen heel graag eigen handen en voeten geven aan de instrumenten. Ook dat is belangrijk, want uiteindelijk is het proces van samen doen veel belangrijker dan de uitkomst. Samen door dat proces heengaan, versterkt de inhoudelijke samenwerking. Omdat alles bij ons al zo moest worden vormgegeven dat iedereen daar makkelijk zelf mee verder kon en het zelf kon inkleuren, is het ook makkelijker te gebruiken in andere partnerschappen.’ ‘Waar we in eerste instantie nog niet zo ver mee waren, is het inhoudelijk WE HEBBEN STEEDS ALLES GEDEELD. BRIGIT VAN ROSSUM projectleider Het POS staat inmiddels bekend om de producten die de AOS heeft opgeleverd; de ontwikkelscan, de scan onderzoekscultuur en de tools die helpen om onderzoek in de school aan te vliegen, en om de aanpak voor starters. In het najaar van 2017 worden nog twee katernen opgeleverd over de startende leerkracht. Brigit: ‘Het kennisdelen houdt niet op. Ik geloof daar heel erg in, laten weten wat je aan het doen bent, zodat niet iedereen het wiel samenwerken. We wilden eerst zelf onderzoeken wat er al gebeurde op dat gebied. Door eerst de weg aan te leggen, kunnen we het nu op elk inhoudelijk thema toepassen. Ik heb gezien dat andere partnerschappen die begonnen vanuit de inhoud moeite hadden om die te vertalen naar een duurzame praktische samenwerking. Ik vond het mooi om te zien welke effect een bepaalde insteek tot gevolg kan hebben.’ 1 Namelijk 5 katernen voor de academische opleidingsschool, 1 katern voor de besturen, 2 katernen rondom de startende leerkracht en 1 katern over kwaliteitszorg. Versterking samenwerking 45

46 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication