51

NAWOORD Ook hiervoor hebben we eerst paden gecreëerd, daarna zijn tools ontwikkeld. We zien dat onderzoeksgroepen in de scholen nadrukkelijker een plek hebben gekregen. Onderzoekscultuur is bij veel scholen echt in het DNA gaan zitten. Het project heeft geleid tot het verder openstellen van de academische opleidingsschool. Waar toetreden eerst was voorbehouden aan een selecte groep scholen, vanwege de capaciteit van het lectoraat, hebben we nu gezegd: als scholen de doorontwikkeling willen maken dan moet dit kunnen. Als ze de infrastructuur van het opleiden in de school goed op orde hebben, en ze willen door onderzoek schoolontwikkeling aanpakken, kunnen ze nu makkelijker doorstromen. Om dit op te vangen is een coördinator aangesteld voor de academische opleidingsschool. Ook is er een onderzoekscommissie ingesteld die kijkt naar de aanvragen van scholen die academisch willen worden en naar onderzoeksthema’s die overal spelen.’ Projectaanpak ‘Van begin af aan heb ik het ontzettend belangrijk gevonden om niet het project centraal te stellen, maar de opbrengsten. Ik heb de landelijk gebruikelijke term VSLS bewust nooit gebruikt, maar wel termen als startende leerkracht, veldassessor, inhoudelijke samenwerking, onderzoekscultuur. Daar herkennen mensen zich in, ook na dit project. Als je een willekeurig iemand in het POS zou vragen naar het project, zou het zomaar kunnen dat hij niet weet waar je het over hebt. Als je vraagt naar de instrumenten die zijn ontwikkeld, kent iedereen ze. We hebben ook gewerkt aan communicatie, zoals een website en nieuwsbrief, zodat we met elkaar dezelfde taal blijven spreken.’ Vonken en vuren ‘Wat ik ook belangrijk heb gevonden, is de olievlekwerking. Ik geloof erin dat mensen op het moment dat ze ergens iets met elkaar hebben uitgeprobeerd, zij daar vanuit hun enthousiasme anderen bij kunnen betrekken. Dat is volgens mij de manier waarop je iets groter maakt, dat je elkaar aansteekt met vonken en vuren. Bijna alles in het project is eerst klein getest en verbeterd voordat we ermee verder gingen. We hebben ook steeds de betrokkenen het verhaal laten vertellen. Mensen vertellen vanuit hun passie.’ Nieuwe structuur ‘Om met elkaar grip te houden op alle regionale initiatieven hebben we de structuur van het POS anders ingericht. Zo is iedere regio vertegenwoordigd in de stuurgroep en heeft iedere regio een coördinatieduo gekregen. Doordat de coördinatoren ook met elkaar overleggen, zorgen ze dat POS-brede aanpak gewaarborgd blijft. De hoofdcoördinator sluit altijd aan bij de stuurgroep.’ Borging ‘We hadden met elkaar ontzettend veel geld te besteden. Dat is nog niet op. Gelukkig maar, want de fase van het borgen is nu pas aangebroken. Een groot deel van de restsom zal voor de reguliere opleidingsschool nog worden gebruikt voor het verder verdiepen en verankeren van inhoudelijke samenwerking en voor de academische opleidingsschool aan het onderzoeken van bovenschoolse samenwerking en kennisdeling, en het inzetten van masterstudenten in de scholen. Ook het project van de startende leerkracht krijgt een extra zetje mee, zodat de leernetwerken in alle regio’s een plek en vorm kunnen krijgen. Het samen beoordelen, dat in de regio Den Bosch is getest en succesvol bleek, kan eveneens in andere regio’s een plek krijgen. Ook het werken aan de dialoog over kwaliteit via de ontwikkelscans mag nog verder geborgd worden. Borgen doen we ook op papier ook met de nieuwe samenwerkingsovereenkomst die begin 2017-2018 getekend wordt. Alle instrumenten en werkwijzen die we hebben ontwikkeld hebben een plek gekregen in de bijlage die hoort bij deze overeenkomst. Borging in de beschrijving en in de beleving dus.’ Trots ‘Mensen zijn gecommitteerd aan het hogere doel van het POS, en iedereen geeft daar binnen zijn eigen mogelijkheden invulling aan. Al die beetjes invulling bij elkaar maken dat je een partnerschap bent. Ik vind het mooi dat mensen zich de dingen die ik heb gefaciliteerd eigen hebben gemaakt. En ik ben trots op de horizontale carrièreperspectieven die het project mensen heeft gegeven. We hebben vanuit het POS ook ons steentje bijgedragen aan de landelijke ontwikkelingen, door het verzorgen van presentaties op allerlei congressen en de katernen die we hebben geschreven voor het Steunpunt Opleidingsscholen: vijf voor de academische opleidingsschool, een voor de besturen, twee rondom de startende leerkracht en een katern over kwaliteitszorg. Ook daar ben ik heel trots op. Alle deelprojectleiders hebben met elkaar onschatbare netwerken gebouwd, dat zijn echt boundary crossers geweest. Ik vind het heel mooi om te zien dat het voor hen zo normaal is om bij elkaar binnen te lopen en door stichtingen en aanstellingen heen te werken. We zijn allemaal voor hetzelfde doel bezig: goed opgeleide professionals die elke dag kunnen genieten van het verzorgen van geweldig onderwijs in onze regio!’ BRIGIT VAN ROSSUM projectleider Versterking samenwerking 51

52 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication