11

AMBITIES 6. We minimaliseren verharde oppervlakten en obstakels. Het verharden van de bodem is te vaak een vanzelfsprekendheid. Onze ambitie is juist om het verharde oppervlak te minimaliseren. Zorg voor goed begaanbare verharding of halfverharding op plekken die de functie hebben van rijweg, trottoir en/of fietspad. Zoek op andere locaties naar een groene invulling van de openbare ruimte of een combinatie van functies, bijvoorbeeld in de vorm van grasparkeerplaatsen of inritten. Let er op dat de overgangen naar gebruiksruimtes goed doordacht en ontworpen zijn, zodat ingrepen achteraf niet noodzakelijk zijn. Minimaliseer het aantal obstakels in de openbare ruimte. Combineer bijvoorbeeld een lichtmast met een verkeersbord en straatnaambordje, pas verhoogde banden toe om parkeren half op de stoep te voorkomen en pas hagen toe om een fietssluis te maken. 7. In ons materiaalgebruik zijn we sober en doelmatig. De mooiste ruimtes worden vaak gekenmerkt door een grote mate van terughoudendheid bij het toepassen van verschillende materialen. Het zijn vooral de juiste toepassingen en de ruimtelijke verhoudingen die de kwaliteit leveren. Dat is de reden waarom wij streven naar een sober en doelmatig materiaalgebruik door ze tot een handvol terug te brengen. Dit geldt voor verhardingsmaterialen zoals meubilair en stenen en in zekere mate ook voor beplanting. De juiste compositie van bijvoorbeeld die ene gebakken klinker of betonstraatsteen, de strakke beukenhaag, de kruidenrijke berm en een selectie van boomsoorten levert de mooiste kwaliteit. Zoek in de toepassing ook de aansluiting met de omgeving. 8. We ontwerpen beheerbewust. Om de beoogde kwaliteit van onze openbare ruimte te behouden maken we een bewuste afweging tussen het ontwerp, de uitvoering en het beheer. Indien in een ontwerp keuzes worden gemaakt die tot onmogelijkheden in de uitvoering of bij het navolgend beheer leiden, dan levert dit geen kwaliteit op. Vanuit deze gedachte maken we een zorgvuldige afweging bij elke keuze en bij elke lijn op papier. We stemmen vroegtijdig af zodat vanuit de verschillende disciplines naar oplossingen kan worden gezocht. In het definitief ontwerp wordt al een uitspraak gedaan over eindbeelden, beheersingsmaatregelen en beheerkosten. Ook zijn we ons bewust van een cyclisch ontwerpproces: een prachtig beeld voor ogen hebben, weten hoe je het moet maken en ervoor zorgdragen dat het er ook in de toekomst fraai en ongeschonden uit blijft zien. 9. We laten de veiligheid niet aan het toeval over. Zichtbare verkeersremmende maatregelen of andere maatregelen om de veiligheid van alle weggebruikers te garanderen zoals wegversmallingen met palen, zijn niet fraai en leiden vaak tot ergernis. Daarom streven we ernaar om dit soort maatregelen op een organische wijze mee te nemen in het ontwerp. En als aanvullende maatregelen toch noodzakelijk zijn, zorg dan dat ze integraal onderdeel uitmaken van het ruimtelijke ontwerp en het niet zichtbaar is wat er later aan is toegevoegd. 10. De openbare ruimte houdt niet op bij de projectgrens. De realisatie van een goede overgang tussen openbaar en privé raakt nog wel eens tussen het wal en schip. Daarom regelen we dit al vroegtijdig in het stedenbouwkundig ontwerp. Door extra ruimte te creëren in de (openbare) ruimte voor een overgang, door spelregels op te stellen voor de verkoop van vrije kavels of randvoorwaarden voor marktpartijen op te nemen. Minstens zo belangrijk is het regelen van de wijze waarop en door wie het beheer plaatsvindt. 11. We hebben oog voor cruciale details. De kwaliteit van de openbare ruimte is afhankelijk van een goede detaillering van het ontwerp. In de bouwwereld is handboek ontwerp openbare ruimte gemeente gemert-bakel — versie 1.0 2024 11 / 73

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication