31

31 • Onderscheidend vermogen Het aanbod is groot. Als Mill wil opvallen zal het beter, anders, nieuwer moeten zijn dan de concurrentie. Dat betekent dat Mill zich moet richten op het uitbouwen van die cultuur- en natuurtoeristische hoofdthema’s, waarin men zich ook echt kan onderscheiden. Voor Mill zijn die thema’s, we komen daar nog uitgebreid op terug, landelijkheid en gastvrijheid. Die onderscheidende thema’s krijgen vorm en inhoud op meerdere plekken maar met name in twee nieuwe ‘landschapsontwikkelingszones’. Zones waarin een scala aan innovatieve toeristische producten tot ontwikkeling kunnen worden gebracht. Zie hoofdstuk 4. Mill, landelijk en gastvrij. • Kwaliteit Hangt nauw samen met onderscheidend vermogen. Welke keuzes Mill ook maakt en tot wat voor toeristisch-recreatieve voorzieningen, faciliteiten of accommo daties dat ook zal leiden, het moet allemaal van onderscheidende kwaliteit zijn. Ook daarvan is men zich in Mill bewust, getuige de ruime aandacht die het kwaliteitsaspect kreeg tijdens de visiebijeenkomsten. • (Landelijke) Authenticiteit De cultuur- en natuurtoeristische thema’s moeten – dat spreekt eigenlijk vanzelf – geworteld zijn in de eigen identiteit en het eigen unieke karakter van de regio. Mill moet wel Mill blijven. Dat betekent ook – en we komen daar later nog uitgebreid op terug – dat Mill vooral ook dorps en landelijk moet blijven! Urbanisatie, verstedelijking van de kernen, vormt een serieuze bedreiging. De meeste nieuwe bebouwing in de kernen heeft nu nog, net als het hele inrichtingsperspectief, een sterk stedelijk karakter. Vanuit het streven naar landelijke authenticiteit zou Welstand stedelijke bouwvormen daarom zoveel mogelijk moeten van bedevaartsoord. In de Tachtigjarige Oorlog werden de verhoudingen tussen Katholicisme en Protestantisme op scherp gezet toen de katholieke Spanjaarden de strijd aangingen met de protestantse aanhangers van Willem van Oranje. Ook in Mill kregen de katholieken het zwaar te verduren. In 1613 kwamen alle bezittingen van de Norbertijnerabdij Mariënweerd in handen van Prins Maurits van Oranje Nassau. Daarmee werden alle abdijhoven zogenaamde ‘kroondomeinen’. Dat gold ook voor de OLV Ten Hove kapel, al gingen de bedevaarten nog lange tijd gewoon door. Toen het na de vrede van Munster in 1648 aan de katholieken verboden werd in het openbaar hun godsdienst uit te oefenen, werd de kerk gen aan om creatief na te denken over hun eigen rurale omgeving, hoe die gevormd is door de agricultuur, en hun eigen relatie met het landschap. Ze gingen op pad met een eenvoudige camera om foto’s te maken, en bekeken de invloed van de agricultuur en het verschil met vroeger. De resultaten van de foto’s en daarbij een schrijfopdracht worden samengebracht in een ontwerp dat in de frames tentoongesteld wordt. www.zonnemaire.com/agricult/ pag1.htm

32 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication