50

50 Het Duitse Lijntje Het ‘Duitse Lijntje’ is de naam van de voormalige spoorlijn, die het Duitse Wesel verbond met het Nederlandse Boxtel via Goch, Gennep, Mill, Uden en Veghel. Het traject werd geopend in 1878 als onderdeel van de verbinding Londen-Berlijn-Sint Petersburg. Vanaf 1881 reden over deze lijn internationale sneltreinen waarmee men zonder overstappen van Londen via (1) Ontwikkelingszone ‘De Raamvallei’ Vlissingen naar Berlijn kon reizen. Om die reden maakten veel vorsten – waaronder de Russische tsaren – en diplomaten voor hun Europese reizen gebruik van dit traject. Topjaar in reizigersaantallen was 1913 met maar liefst 876.213 passagiers. De Eerste Wereldoorlog maakte in 1914 een einde aan het internationale verkeer: De Raam – we kunnen het niet vaak genoeg herhalen – is als oude cultuur- en natuurhistorische ontwikkelingszone het meest bepalend geweest voor de ontwikkeling van de streek. De Raam, vanouds een waterweg, wordt gefl ankeerd door wegen en paden en vormt aldus sinds mensenheugenis een ideale aanhechtingsstructuur. Langs en in het stroomdal van de Raam vinden we de oude landgoederen (Tongelaar, Aldendriel), vroege bewoning (Bruggen, de oude kern van Mill) en vroege ontginningen (Hollander Broek). Van recenter datum is de militair-defensieve functie van de Raam als onderdeel van de PeelRaamstelling met het Defensiekanaal. Sinds kort is de primaire functie van de Raam en haar stroomdal die van ‘natte ecologische verbindingszone’. Dat houdt in dat bij toekomstige plannen aan biodiversiteit en natuurontwikkeling een uitzonderlijk belang wordt gehecht; daarmee ontstaat er een hoogwaardige migratieroute voor fl ora en fauna. Daarbij doet zich de buitenkans voor dat we – parallel aan deze ecologische migratieroute – meteen ook een lijnvormig ontsluitingssysteem voor recreanten en toeristen kunnen ont-wikkelen: een fi jnmazig lineair netwerk van struin-, wandel-, en fi etspaden door en langs het beekdal van de Raam, met bij het landschap passende eco-effi ciënte voorzieningen en accommodaties. Tegelijk met deze ecologische en toeristisch-recreatieve plannen kunnen ook plannen worden doorgevoerd om de grote variëteit aan cultuurhistorische erfgoederen langs de Raam in ere te herstellen: bijvoorbeeld door oude landgoederen te restaureren en nieuwe landgoederen te ontwikkelen conform een meer hedendaags natuur- en cultuurbewustzijn. Op deze manier kunnen we de Raamvallei (opnieuw) een meerwaardige en duurzame betekenis geven als ‘coherente’ ontwikkelingszone. Daarmee bedoelen we dat we met deze eerste ontwikkelingszone nadrukkelijk inzetten op een ‘samenhangende en vervlochten hechtingsstructuur’ waarbinnen natuur, cultuur en toerisme hand in hand gaan. Dit moet een ontwikkelingszone In 1995 opende van Kempen zijn tweede vestiging in Gemert. Inmiddels zijn er dependances in Deurne, Oss, Gennep, Den Bosch, Schijndel, Uden en Veghel. Van Kempen is niet te stuiten, zit vol met plannen, het ene nog fantastischer dan het andere. Hij zoekt de realisering daarvan het liefst in bijzondere samenwerkingsverbanden: met overheden, zorgorganisaties en onderwijsinstellingen. Dat onderscheidt hem van de andere ketens. Op stapel staan onder meer ‘Suydkade’ in Helmond – een ambitieus plan voor een dubbele sporthal, een hotel, ziekenhuis en Fitland – en het niet minder ambitieuze ‘Aqua Fitland’, een 180 kamers tellend hotel in de vorm van een kreeft aan de Kraaijenbergse Plassen bij Cuijk. Het ligt pal aan de A73 en vormt met zijn hoogopgaande bouw een spectaculaire entree tot de provincie Brabant. www.fitland.nl

51 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication