65

65 5.2 Communicatie Het merk Mill Wanneer de toeristische ambitie zover is ingevuld dat men het beoogde vakantiepubliek kan gaan aantrekken en verwelkomen, zal het nieuwe Mill ‘verkocht’ moeten worden. Het komt er dan op aan de buitenwereld en dan vooral het mogelijk geïnteresseerde publiek te laten weten dat daar in de noordoosthoek van Brabant een landschappelijk juweel ligt te wachten op bezoekers: een natuuren cultuurtoeristisch kleinood dat zich richt op natuurminnende wandelaars en fi etsers – oud en jong en met of zonder kinderen – die kiezen voor een kort tot middellang verblijf. Op dat moment wordt het noodzakelijk om het toeristisch-nieuwe Mill te branden, ‘neer te zetten’ als een fris en aantrekkelijk toeristisch merk. Een slogan Een passende slogan is essentieel voor de positionering van het ‘merk’ Mill. Een slogan die op een frisse aansprekende manier de onderscheidende kenmerken en de unieke identiteit van Mill in de kern weet te raken. Een slogan waarmee ook de inwoners zich moeiteloos kunnen identifi ceren. Zo’n slogan hoeft niet één op één naar die onderscheidende kenmerken te verwijzen. Veel belangrijker is dat hij het vakantiegevoel weerspiegelt, dat een verblijf in de gemeente oplevert. Voorbeelden: ‘X, een zorgeloos vakantieoord’, ‘Wandelend genieten in Y en omgeving’, ‘Er even helemaal uit in Z’. Als algemene slogan hanteert de gemeente Mill en Sint Hubert nu ‘Een verrassende ontmoeting’. Een op zich interessante en beloftevolle slogan, die echter minder geschikt is om de nieuwe toeristische positionering te dragen, omdat hij niet refereert aan dat specifi eke vakantiegevoel. Daarachter zouden volgens de oorspronkelijke strategie in 1939 het Derde Legerkorps en de Lichte Divisie stelling nemen, zo’n 35.000 man. Maar met de wisseling van het opperbevel in februari 1940 veranderde die strategie: de Peel-Raamstelling zou alleen nog een zwakke bezetting houden en de rest van de troepen zou zich bij de eerste schermutselingen al binnen de Vesting Holland terugtrekken. Het Defensiekanaal was door Defensie gewenst, maar omdat het door werklozen werd aangelegd, betaalden andere departementen mee. In de defensiestrategie van Nederland speelde de Peel-Raamstelling een voorname rol. Die stelling was geconstrueerd achter het Defensiekanaal en de Zuid-Willemsvaart, en liep van de Raam in het noorden tot aan Weert in het zuiden. De verhalen zijn overigens niet alleen in het landschap zelf te beluisteren, maar ook via de website kunt u online alle verhalen beluisteren. Wellicht is het mogelijk een regionaal beleid voor kunst in het landschap op te zetten, een netwerk van kunstwerken en –evenementen dat in de meest brede zin geïnspireerd is op de relatie met de Peel. Hiermee kun je aansluiten op de ‘Peelverhalen’, zie www.peelverhalen.nl. Kijk ook eens op www.mysteriesvanhetreestdal.nl/verhalenbank/

66 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication