Contracteren HET MAKEN VAN GOEDE AFSPRAKEN Binnen de Transactionele Analyse is een contract een expliciete overeenkomst, waarin twee of meer partijen hun bijdragen en verantwoordelijkheden regelen en hun eigen belangen beschermen om daarmee een vastgesteld doel te bereiken. Verloopt de samenwerking niet goed, dan is het aan de start al misgegaan. Door onvoldoende ‘verwachtingsmanagement’ tijdens de eerste contacten met de medewerker, het teamlid of de opdrachtgever, kan onduidelijkheid en onvrede in de samenwerking ontstaan. Wanneer we in contact verwachtingen opvragen en onze eigen verwachtingen communiceren, leggen we de basis om een goed contract te sluiten. Daarin zijn de doelen die je met elkaar afspreekt helder en haalbaar. Verwachtingsmanagement in beeld brengen: • verwachtingen die je hebt van jezelf, van de ander en die de ander heeft van jou, helder maken • de haalbaarheid van alle verwachtingen toetsen • check of de opdracht door jou is uit te voeren (kennis en kunde) • ga bij jezelf na of je voldoende gemotiveerd bent (heb je er zin in) • is de vraag/opdracht ethisch? • is het doel haalbaar? Contracteren is een continu proces, niets is immers statisch. Een expliciet contract geeft de mogelijkheid om in contact bij te sturen, zodat met herziene afspraken het doel alsnog gerealiseerd kan worden. De doelgerichtheid en acties van de partijen blijven daarmee afgestemd op het bereiken van het overeengekomen doel. 12 lata
17 Online Touch Home