25

VERBINDING DEELNEMEN BESTEMMEN De Relatie Ouder Kind reikt drie principes aan: Verbinding, Deelnemen en Bestemmen. Deze principes raken precies aan drie kenmerken van de mens: de mens als contactwezen, de mens als levend wezen en de mens als betekenisgevend wezen. Verbinding is er. In verbinding zijn we samen. Samen duidt op een gedeelde ruimte met de ander. Delen vraagt te begrenzen. De ontmoeting op de grens levert contact op. In contact nemen we aan en geven we door. Dit is een doorgaand proces dat systemisch in Balans is. Ieder mens is Kind van Ouders. Zo wordt ieder mens Deelnemer in het leven. Om deel te nemen moet je komen. Wie ergens naartoe komt, gaat ergens vandaan. Je deel nemen houdt in, je te voegen in de systemische Ordeningen die in het leven gelden. De Ouder biedt het Kind een Plek in het leven. Dat doet de Ouder door het Kind vast te pakken als het komt. De Ouder laat het Kind los, als het gaat. In het gaan richt het Kind zich op de eigen zingeving van het leven. Dat leert het Kind door betekenis te geven aan wat het in het leven aantreft. Betekenisgeving vindt plaats in Dualiteiten (tegendelen). Systemisch Werk maakt gebruik van het Wetende Veld. Weten betreft het in het lichaam opgeslagen herinneringen van ervaringen. Het lichaam communiceert dit met gevoelens. Gevoelens duiden op een behoefte. Gevoelens kunnen eigen zijn of kunnen zijn overgenomen van anderen. Het doel van Systemisch werk is het herstellen van de orde vanuit de drie basiswetten: Plek, Balans en Ordeningen. 21

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication