45

Onafhankelijke assessment De methode onderscheidt zich door de praktijkgerichte aanpak. Via observaties op de werkplek, steekproeven en aanvullend onderzoek, wordt een objectief beeld gegeven. Zo’n assessment geeft helder zicht op kwaliteiten en ontwikkelmogelijkheden van een leerkracht. Om de kwaliteit van een bouw, afdeling of school in kaart te brengen wordt steeds vaker gekozen om bij meerdere leerkrachten een assessment af te nemen. In de Competentie Thermometer zijn alle punten uit de top 20 over het handelen en het gedrag van de leerkracht op basis van het gedachtegoed van John Hattie (‘Leren zichtbaar maken’) terug te vinden. Het assessment meet wat je graag zou willen en geeft een helder antwoord op twee belangrijke kwaliteitsvragen die de leerkracht zichzelf stelt: “Doe ik de goede dingen?” en “Doe ik die dingen goed genoeg?”. De methode geeft een leerkracht feedback en levert daarmee een bijdrage aan verdere professionele ontwikkeling. Wanneer de Competentie thermometer inzetten: • Als beoordelings- of ontwikkelinstrument aan het eind van het jaar. Geen vage doelstellingen, maar concrete punten met ontwikkeltips • Als startpunt voor het Integraal Personeelsbeleid (op teamniveau) • Als invulling voor het Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP) bij een nul- en/of eindmeting • Als invulling voor het Bekwaamheidsdossier of als handig uitgangspunt voor coaching • Als objectief hulpmiddel bij het beslissen een tijdelijk contract om te zetten naar een vast contract • Bij een ‘traject’ met een onderpresterende leerkracht waarbij een onafhankelijke rapportage nodig is, die aantoont wat de kwaliteiten zijn van deze leerkracht. Afname en de nabespreking van het assessment kan binnen één dag door een geregistreerd assessor vanuit Plata Onderwijs. 41

46 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication