29

om af te stemmen en informatie uit te wisselen. Tussendoor een uurtje hier en een uurtje daar werken aan rapportages en presentaties. Een mooie notitie schrijven kan de kroon op een dag zijn; al is de functie ervan nog zo tijdelijk. Ik werk dan ook veel bij klanten of op de locatie waar ik een overleg heb; een kijkje in de keuken dat vind ik bijzonder interessant. Als aandeelhouder bij Pondera stem ik tussendoor af met de anderen via de telefoon en onze groepsapp. Een scheepsroer met veel handvatten is ons logo; dat past bij Pondera. Ik denk dat ik door mijn werkstijl de Ponderiaan ben die het minst op kantoor is. Mooie bijkomstigheid is de verraste en blije blikken van de collega’s bij een bezoek aan kantoor, al mis ik voor mijn gevoel de flow op kantoor. Hoe denk je zelf over duurzaamheid en hoe pas je het toe? Een van de belangrijkste overwegingen om bij Pondera te gaan werken was om mee te kunnen werken aan de groei van een maatschappelijk relevant onderwerp als duurzame energie. Dat probeer ik thuis ook. Sinds een half jaar zijn we verhuisd naar een wat ouder vrijstaand huis en we gooien werkelijk alles om. Ik moet mijn vrouw soms wel overtuigen dat het echt noodzaak is om weer een laagje isolatie toe te passen. Inmiddels begint het in huis gelukkig al lekker comfortabel te worden. Energielabel A halen we (nog) niet maar we komen een heel eind. Hoe zie je de groei van Pondera? Belangrijke kenmerken van Pondera zijn volgens mij de gerichtheid op de klant, zorgvuldigheid vanuit kennis van inhoud en proces en een hecht team. De kern is elkaar en de klant kennen. In de groei naar een team van 25 mensen weten we deze aanpak en de sfeer volgens mij vast te houden. Het is vast niet uniek maar het voelt goed zoals we het doen. Het is bijzonder om te zien waar we in tien jaar gekomen zijn. Het vraagt wel steeds Bijna 10 jaar bij Pondera 29 meer om structuur en nog moeilijker, om loslaten. In het begin deed ik alles in een project, het leerpunt is nu hoe ik vertrouwen geef aan andere mensen. Op die manier kan ik mijn kennis delen met mijn collega’s en kunnen we klanten nog meer en beter bedienen.

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication