9

Hogeschool Windesheim Zwolle Kempers voor. 'Met de windturbines halen we 40 procent. Zo hebben we het ook gecommuniceerd naar de omgeving: het is een noodzakelijk onderdeel van een klimaatneutraal pakket, zonder zal het niet lukken om onze doelstelling te bereiken.' De open communicatie naar de omgeving is de belangrijkste reden dat het proces soepel is verlopen, denkt hij. 'Zowel tijdens het vergunningstraject als in de bouwfase organiseerden we voorlichtingssessies op de brouwerij. We hebben een klachtenlijn geopend, maar daarvan wordt bijna geen gebruik gemaakt.' Dat de biertap openstond, droeg ook bij de goede sfeer tijdens de informatieavonden. De omgeving voelt zich betrokken bij de windturbines. 'Als ik ga sporten, knopen mensen gesprekjes aan over de windturbines. Het levert ons veel waardering op uit de omgeving en dat waarderen wij weer van de omgeving.' Concullega's en andere brouwerijen van Heineken laten zich door het windpark inspireren, zegt Kempers. 'Heineken speelt graag een voortrekkersrol, vooral om het bedrijf op de toekomst voor te bereiden, maar ook in moreel opzicht. We doen dit tenslotte voor onze kinderen. Het duurt vaak jaren om dit soort projecten te realiseren, dus laten we vooral vandaag beginnen en niet afwachten.' Bedrijfsleven ziet toekomst in windenergie 9

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication