0

BESTUUR Voorzitter: John van Ginneken Secretaris: Nancy Neefs Penningmeester: Lydia Bartels Pim Kokke Kelly van Genk Ralf Warmoeskerken Toon van Peperstraten Kyle Dictus Hedwig Kouters DE POTEINDER 29ste jaargang Nummer 99 juli 2021 RE(D)ACTIEADRES poteinder@poteind.nl ACTIVITEITEN COMMISSIE Francien Herrijgers Tonny Monsieurs Suus van der Pijl Annie van Genk REDACTIE POTEINDER Marleen de Hoon Sabine Wirix Mike Jorissen Amke De Hoon Adje van Hassel Joeri Sannen WEBSITE EN E-MAIL www.poteind.nl info@poteind.nl ac@poteind.nl Buurtschap Poteind Buurtschap Poteind Buurtschap Poteind BANKREKENING Rabo IBAN: NL60 RABO 0160572193 FOTO COVER Joeri Sannen

VOORWOORD En we zijn vertrokken! Na de laatste Poteinder is er veel veranderd. We hebben te horen gekregen dat Corso doorgaat en zoals het er nu naar uitziet ook in een redelijk normale vorm. Dit is nog niet hemaal zeker, maar de vooruitzichten zijn goed! Zeker nu iedereen die dat wil zich kan laten vaccineren. Dit biedt perspectief voor het verdere verloop van de zomer. De gemeente denkt in elk geval positief mee, want 50 mensen mogen aan de wagen werken en vanaf half juli al 100. Verder hebben we ook de sociale media kanalen en de website nieuw leven ingeblazen. Jullie kunnen dus alles volgen op Facebook, Instagram, Twitter en ook op de website zullen regelmatig updates te zien zijn. Ondertussen hebben we ook een start gemaakt met de wagen “spoorboekje”. Is het nu een trein, is het een boekje of……? Langzaam worden de contouren zichtbaar in de loods. Door onze bovenloopkraan wordt zelfs het lichtste stukje constructie staal niet meer met de hand getild; dit is echt een verademing. Ook hebben we dit jaar medebewoners in de loods. Laarheide kan nog niet op de eigen bouwlocatie terecht en daarom hebben wij ze onderdak geboden om het las en slijpwerk te doen bij ons. Corso bouwen doe je samen met alle buurtschappen, dus vandaar deze mooie samenwerking. Natuurlijk zie ik jullie graag terug in de loods. Onze wagen zal gewoon 19 meter lang zijn, met alle toeers en bellen, dus we hebben genoeg werk voor iedereen. Natuurlijk zitten er ook weer een aantal legendarische vrijdagavonden aan te komen. Hierover zullen we jullie natuurlijk via de Whatsapp groepen en de sociale media op de hoogte brengen. Tot snel, John van Ginneken

DE START NA EEN CORONA JAAR Normaal bereidt het bestuur en de vaste bouwgroep het begin van een corsoseizoen zo goed als mogelijk voor, maar hoe anders is dat dit jaar? Eind mei krijgen we via de Raad van Buurtschappen het goede nieuws dat we kunnen en mogen bouwen. We kunnen starten, maar een hoop moet nog geregeld worden. Richtlijnen en ontwerp Allereerst krijgen we via de gemeente een lijst met richtlijnen waar we ons aan moeten houden om veilig en verantwoord te kunnen bouwen. Dit lijkt heel complex, maar het zijn eigenlijk standaard regeltjes die voor iedereen goed te doen zijn. Als je in de loods komt vul je je naam in op een presentielijst, je werkt voornamelijk in tweetallen en voor de rest bewaar je de 1,5 meter afstand, ook na het bouwen. Ondertussen zijn de ontwerpers bezig met het nieuwe ontwerp. Een tekening is al gemaakt, maar de ontwerpers zijn van plan om een maquette te maken. Dus daar gaan Erik, Loek, Dean en Joeri mee aan de slag. De constructiemannen en vrouwen zitten bij elkaar om het een en ander door te spreken. De wagen wordt al snel uitgebreid met wat beweging, geluid en alternatief materiaal. Zo is er voor iedereen wat te doen de komende weken. We kunnen nu echt aan de slag. We kunnen gaan bouwen.

Gaan als een trein De eerste weken is het al lekker druk in de loods. Veel enthousiaste bouwers met allemaal heel veel zin om aan de slag te gaan. Mike, Niek, Quinten, Rick en Timo beginnen al gelijk met onderdelen aan de kant te maken. De jonge mannen gaan zo hard dat de ontwerpers ze amper voor kunnen blijven. Pim, de Erikken , Jeffersen, Adje, John en Bram beginnen aan de constructie. Dit gaat enorm vlot en binnen no-time staat er al een heleboel klaar en overeind. Het begin van de beweging is gemaakt en ook de alternatieve club is al komen kijken waaraan en hoe ze kunnen beginnen. Ondertussen start Ralf met de special effects voor de wagen. De komende weken is er voor iedereen wat te doen in de loods. Karton, plakken, lassen, vormen of gewoon een bak koffie drinken, iedereen kan aan de slag. Via social media en de mail houden we jullie op de hoogte! Tot snel in de loods

OPROEP/AANKONDIGING Oproep Dorstlessers: Nu we dit jaar gelukkig weer aan de slag mogen komt er natuurlijk ook weer drinken bij kijken. Fris, bier en zelfs wijn dit willen we weer kunnen aanbieden met jullie hulp. Met een sponsoring van 15 euro kunnen wij ervoor zorgen dat de dorst altijd gelest wordt in onze mooie loods. Alvast heel erg bedankt als je mee wilt sponsoren! Aankondiging vrijdagavonden: Wat er dit seizoen natuurlijk ook weer bij hoort zijn de vrijdagavonden in de loods. Wat er op welke vrijdagavond precies gaat plaatsvinden zal binnenkort worden bekend gemaakt. Hou bij deze allemaal alvast de vrijdag avonden vrij voor veel gezelligheid. Hopelijk hebben jullie er weer net zoveel zin in als wij.

SPONSOR IN THE SPOTLIGHT Vertel iets (algemeens/historie) over jullie bedrijf. Begonnen in 1991 op 1 april! Als Bureau Bouwbegeleiding, letterlijk begeleiden van de bouwwens van initiatief tot oplevering. Alhoewel nog steeds binnen beperkingen mogelijk, zijn we al jaren vooral gericht op het ontwerpen van de bouwwens maar ook de procedures rondom de vele mogelijkheden tot het afwijken van regels van het bestemmingsplan. Wat doet jullie bedrijf zoal? Zoals gesteld in het vorenstaande, het ontwerpen van gebouwen en eventueel de bijbehorende buitenruimte, maar steeds belangrijker worden de procedures rondom de mogelijkheden en vooral het afwijken van de regels van het bestemmingsplan. Nu met zicht op de aankomende Omgevingswet en daarbij gelijk optredende Wet kwaliteitsborging ontstaan er weer vele nieuwe uitdagingen waar we graag op in gaan

Voor welke specialiteit(en) moeten de Poteinders echt naar jullie komen? Aantoonbare leden mogen altijd en vrijblijvend bellen als ze tegen de beperking van de regels voor het bouwen aan lopen. Er kan vaak meer dan in eerste instantie wordt gedacht dan wel wat in beginsel als regels is opgenomen. Echt duurzaam bouwen, dus niet allen betreffende het energieverbruik, maar zeker ook het stimuleren van bouwmaterialen die het milieu minimaal belasten (DUBOMAT) met als leuke bijkomstigheid als je het goed toepast je een super comfortabel gebouw kunt bouwen Waarom sponsor je buurtschap Poteind? Zoon Frans is de aanleiding geweest dat ik kennis heb kunnen nemen van een geweldige saamhorigheid: samen bouwen we een corsowagen, winnen is leuk, maar geen noodzaak. Vond het super gezellig enkele jaren, vroeg in het voorjaar al het nodige werd voorbereid in onze loods in Rucphen. Overigens, medio oktober 2021 zijn ook wij en nu definitief inwoner van de gemeente Zundert. Strikt genomen moeten we dan lid worden van buurtschap De Moeren, maar blijf graag betrokken bij Poteind. Professor H. van der Hoevenstraat 4 4882 JE KLEIN ZUNDERT 0620909659

BUURTGENOOTJES: ERIK VAN DE BEMD Bijnaam: Van den Bemd Leeftijd: 30 Hobby’s: Biergilde Cambrinus, gitaar spelen en natuurlijk bloemencorso bouwen. Favoriete vette hap: Mexicano Bezigheden in de tent / op het veld: De constructie van de wagen mee opbouwen. Ik steek graag een pomponneke met: Met het tikweekend ben ik meestal in het bloemenhok te vinden, en anders steek ik wel graag met iedereen een pomponneke. Mooiste corsomoment: Boomingcity van Helpt Elkander, toen zat ik onder de wagen met de eerste prijs. Grootste blunder in de tent / op het veld: Blunders maken met de constructie mag natuurlijk niet maar als er een fout wordt gemaakt moet dat wel meteen opgelost worden natuurlijk. Mooiste corsowagen van Poteind: Altijd prijs vind ik tot nu toe nog steeds de mooiste wagen van poteind. Mooiste corsowagen ooit: Tokkelen van buurtschap de Berk. Als corso niet bestond dan: Was het maar een saaie zomer Wie is de volgende?: Jefferson Kouters

HEEFT U NOG OUD IJZER? Heeft u nog oud ijzer? Gooi het in onze oud ijzer bak te vinden bij de loods. Dat zal een mooi centje opleveren voor de buurt!

BUURTGENOOTJES: ADJE VAN HASSEL Bijnaam: Adje Leeftijd: 40 Hobby’s: Natuurlijk corso, mijn manier om te ontspannen en lekker bezig te zijn. Naast corso ook nog wat voetbal, zaalvoetbal en hardlopen. Om mezelf daarnaast niet te vervelen biljart ik af en toe nog wat en ben ik lid van een biergilde om mijn smaak op peil te houden. Favoriete vette hap: De niet zo bekende, maar o zo lekkere GRIZZLY Bezigheden in de tent: Ik heb niet echt een specifieke taak. Ik vind het leuk om overal een beetje te helpen en daar waar nodig is bij te springen. De jeugd wat ondersteunen en helpen, de constructiemannen ondersteunen, beetje vormen, gewoon een avond verstand op nul en lassen, plakken, tikken, het maakt me allemaal niets uit. Als voorzitter probeerde ik altijd het overzicht te bewaren (soms lukte dat), en dat zal ik wel blijven proberen omdat ik dat leutig vind. Ik steek graag een pomponneke met: Mijn papa Al heel veel jaren een vaste steker bij ons in de tent en loods. Meestal gaat hij als een van de eerste zitten en blijft totdat het nodig is. Aan een paar woorden hebben we goed om te weten of het goed gaat of niet. Altijd probeer ik een paar kistjes mee te steken en wat te buurten. Een momentje van rust in een vaak hectisch weekend.

Mooiste corsomoment: Hierbij sluit ik me aan bij Erik Braat. De Corso Afsluiting Corso 2011. Wat een feest was dat. Na een mooi bouwjaar, een indrukwekkende optocht met veel figuratie en beweging, een top 10 plaats, een geweldig feest op zondag en maandag. En toen de afsluiting. Achter de schermen hadden we samen met de Stichting afgesproken dat we het nummer van Lars zouden gebruiken om het Corso 2011 af te sluiten op de veiling. Wij wisten met een paar man wat er kwam, de rest wist van niets. Onze wagen stond perfect, zodat alle buurtshappen ons op de wagen konden zien staan. Het was als het ware een podium. Alle figuranten op de wagen, de andere Poteinders er onder. De eerste tonen galmden over de boxen, alle corsobouwers draaiden zich naar ons podium toe en het feest barstte los. Ik stond naast Lars op de trap waar Vic heel het weekend had gestaan. We moesten ons regelmatig vast houden om niet om te vallen. Iedereen en alles ging los, heel de veiling bewoog. Een paar maanden geleden wees iemand mij op een filmpje op youtube over deze memorabele afsluiting. Toen ik er naar keek kreeg ik weer kippenvel… Grootste blunder in de tent: De grootste? Oei, ik heb al zo veel blunders gemaakt dat ik er niet een specifiek uit kan halen. De irritantste was in ieder geval dat ik stond te lassen en mijn eigen lasdruppel opving met mijn wang. Met een grote brandwond op mijn wang als gevolg. Twee weken lang met van alles en nog wat op mijn wang rond gelopen om te zorgen dat het geen litteken werd. Dat is gelukkig gelukt. Mooiste corsowagen van Poteind: De mooiste is misschien niet altijd de mooiste qua beeld en uitwerking, maar de wagen waarbij je fantastisch gevoel hebt overgehouden. De mooiste zijn daarom voor mij Trots, Op Stoom en Naar de Markt. De eerste twee omdat we daar mijn inziens telkens mooie stappen maakten met de hele buurt richting de top 10. De wagens klopte in de uitvoering, al was het misschien niet allemaal perfect. Naar de Markt was ook zo’n wagen. Dat jaar kwam er heel veel bij elkaar. Het bouwen van de loods, de uitdaging in beweging, de leuke wagen, de reacties op onze wagen, het laatste jaar als voorzitter en een mooie 9e plaats.

Mooiste corsowagen ooit: Ook hier heb ik er drie van: Qua beeld: Moeder Kroost van de Klein Zundertse Heikant Qua beleving: Atlantis Mechanica van De Berk Qua Idee en uitvoering: Protest van Tiggelaar Als corso niet bestond dan: Dan had ik heel veel Poteindenaren niet leren kennen. Dat was enorm jammer geweest, maar wie weet waar we elkaar anders tegen gekomen waren. Wie is de volgende? Pim Kokke

VAN DE BESTUURSTAFEL... Lichtkar NAC Breda De afgelopen maanden is er in onze loods druk geknutseld aan een lichtkar voor het gras van NAC Breda. Toine Verheijen en Hubra Fieldmanagement hebben een lichtkar ontworpen om via verlichting het gras bij NAC Breda beter te laten groeien. Zeker in de wintermaanden is er extra ‘zonlicht’ nodig. Het prototype is na veel aanpassingen en klusavonden (met hulp van een aantal Poteinders) klaar voor gebruik. Wij wensen Hubra Fieldmanagement dan ook veel succes met deze lichtkar, Hopelijk is het een groot succes! Nieuwe onderdelen in de loods In de loods proberen we continu de werkomstandigheden te verbeteren. Ook op het gebied van veiligheid en comfort. Daarom is inmiddels de kraanbaan helemaal geïnstalleerd en uitgelijnd. Hierdoor kunnen we veiliger, makkelijker en sneller zware objecten verplaatsen en plaatsen op de corsowagen. De eerste weken is de kraanbaan al veel gebruikt en heeft de oranje krachtpatser zijn waarde al bewezen. Daarnaast is er bovenin de loods een grote ventilator geplaatst. Hierdoor kunnen we de lasdampen snel uit de loods verdrijven. Ook kunnen we hierdoor de loods in de warme maanden ietsje verkoelen.

Vlag Poteind Er zijn weer nieuwe vlaggen binnen Is jouw vlag versleten of heb je er helemaal nog geen? Kleur dan Zundert nog meer oranje en bestel een Poteind vlag. Bestellen kan via secretariaat@poteind.nl Of in de loods bij Nancy Neefs Prijs € 15,

ONTWERP Spoorboekje We zijn gestart met ‘Spoorboekje’! Een ontwerp van Erik van Elsacker, Dean Lahaije, Loek Bastiaenen en Joeri Sannen. Zundert, treinnummer 2021, km 1, 13.30 uur Treinnummer 2021 komt aan in Zundert! Gestart vanaf Beekzicht, met een tussenstop bij halte Oranjeplein ofwel CorsoBoulevard. Maar wat zien we? Is het een trein, een boekje of..? Het concept is eenvoudig, een locomotief met twee wagons die door een spoorboekje heen rijdt. Zodra de trein door het boekje is , verandert deze van natuurlijke kleuren in een trein van ‘papier’. Het gedeelte van de locomotief en de helft van de eerste wagon zal namelijk een vergelijkbare textuur krijgen als die van het spoorboekje. Deze textuur met zwarte streepjes vormt een groot contrast met het achterste kleurrijke deel van de wagen. Alle streepjes verbeelden de geschreven tekst van het spoorboekje. We zien een locomotief met daarop het spoorboekje. Op de wagen zal van alles te zien en horen zijn, van belichting tot rook en van beweging tot geluid. Verder is er ruimte voor alternatief materiaal, te denken aan logo’s, letters en versieringen. Alle hulp is daarom welkom en de verschillende werkzaamheden en schaalbare detaillering maken de wagen gepast voor een bijzonder jaar. Het ontwerp is negentien meter lang en ongeveer zes meter hoog. Dit om de lengte van een trein te versterken en niet te groot te bouwen in dit vreemde jaar. De ontwerpers Onze ontwerpers zijn bekenden: Erik van Elsacker (uitvoerder bouwbedrijf, 56) ontwerpt al tientallen jaren en is begonnen met ‘Katachtig’ in 1989. Sinds een paar jaar is Erik gaan helpen bij Poteind, zo heeft hij veel betekend voor ‘Naar de Markt..’ in 2019. Verder heeft hij ‘Zundert 500’ ontworpen met Jan Bosma en Dean, die vanwege Corona helaas niet gebouwd kon worden.

Loek Bastiaenen (logistiek defensie, 23, zoon van Jan) heeft al een paar jaar ontwerpambities en is samen met Dean en Joeri een debutant met een Corso dat (hopelijk) doorgaat. Een bekend gezicht binnen de buurtschap die graag in de loods is. Loek stuurt graag mensen aan en houdt ervan om te lassen en op tijd een pilsje te drinken. Dean Lahaije (student Urban Design, 20) is de tweede debutant die graag bezig is met beweging, vormgeving en andere technische bezigheden. Daarbij is Dean graag creatief in de weer en denkt hij vanuit concepten. Een enthousiaste corsobouwer en ontwerper met veel energie die ook een potje kan lassen en vormgeven. Tevens vindt Dean het leuk om geluid en muziek te maken op de computer. Joeri Sannen (stedenbouwkundig ontwerper, 21) is ook een creatief persoon die graag ontwerpt in zowel vrije tijd als tijdens werk en studie. Joeri fotografeert en filmt graag, wat hij al jaren doet met Corso. Naast ontwerpen is hij actief bij de commissie Publiciteit en Sponsoring en als archivaris bij Stichting Bloemencorso Zundert. Sinds ‘Boerenbont’ en het editen van de schermen van ‘Overload’ met Jarno Romme, is Joeri actief gaan Corsobouwen.

Het bouwen van de maquette Toen bekend was dat we ‘Spoorboekje’ gingen bouwen zijn de vier al snel van start gegaan met de maquette. Het bouwen van de maquette was voor twee van de ontwerpers nieuw: Loek en Joeri hebben dit voor het eerst gedaan met een ‘gewone’ maquette; een die niet geprint is. Zoals men zegt, oefening en ervaring baart kunst. Het gebruik van verschillende materialen gaf inzicht in trucjes om effectief een maquette te bouwen en in te schilderen. Het vormgeven vanaf een tekening gaf ook nieuwe inzichten. Om een niet te statisch ontwerp te hebben maakt het spoor een lichte buiging naar rechts, dit draagt bij aan de speelsheid van het ontwerp. Tijdens de recente inloopavond is de maquette in het wit gepresenteerd, die later in het bouwseizoen ingekleurd zal worden. Het ontwerp zal

WANDELROUTE (ON)BEKEND Er was weer een activiteit en er waren enorm veel aanmeldingen. Maarliefst 24 teams deden mee. Alles geheel volgens RIVM richtlijnen. Het was lekker weer, op een fikse bui na. En de terrasjes waren ook open, maar hierover later meer. Bij de loods werd een stapeltje papieren overhandigd: veel foto's van plekken die je moest gaan zoeken en waar je met je team mee op de foto moest. Bij sommige foto's hoorde een letter, waarmee je twee woorden moest puzzelen. Simpel misschien, maar zoals de naam van de activiteit al zei: de route was onbekend! Blijkbaar kun je geruime tijd ergens werken en dingen niet opmerken, zoals een knal blauw hek bij slagerij Billet of kunst in de voortuin bij De Willaert. Maar Pim kwam erachter dat er tussen zijn huis en de Boerenbond een foto gemaakt moest worden die hem echt niet bekend voorkwam, dus een kleinigheidje blijf je houden. De organisatie zat perfect op het terras bij het Wapen maar kon zeker niet onderuit zitten, want de foto's kwamen veelvuldig binnen. Voor creativiteit werden helaas geen extra punten uitgereikt, hoewel dat écht verdiend zou zijn, maar voor terras bezoekers wel! Grappig detail was dat er een team maar tot 16:00 kon blijven hangen, want hun tafel bleek gereserveerd door het volgende team. Hulde aan de mannen die keer op keer terrassen tegen bleven komen en iedere keer een foto stuurde aan de jury! Ze hebben het zwaar gehad, maar wat een doorzetters bij Poteind! Het team met de meeste punten was Adje, Julia, Nancy en Erik. En Isa en Sara hadden het voordat ze begonnen al goed geraden, want de puzzelwoorden hadden met de wagen te maken: Ninja Turtle. Dikke merci aan de organisatie Bas, John en Pim voor het regelen van deze activiteit, want het was leuk om te doen! En deelnemers (van Poteind maar ook van buiten de buurt) tegen komen en even buurten was ook gezellig. Volgend jaar weer? Er waren zelfs tijdens de activiteit nog aanmeldingen, dus daar zal het niet aan liggen... Op nog heel veel leuke activiteiten!

OPTOCHVOLGORDE Tijdens aarbeienfeesten wordt de optochtvolgorde bekend gemaakt. Ben je benieuwd naar ons startnummer? Draai de pagina hiernaast en je zult vinden.................. T-SHIRT !!! Ook dit jaar komt er weer een T-shirt aan! Bestel snel, zodat je zeker een t - shirt hebt! De kleur is ‘royal blue’. mail naar sercretariaat@poteind.nl (of bestel in de loods bij Nancy Neefs ) Bestellen kan tot 10 augustus!! Verkrijgbaar in de maten: Heren: Dames: Kids: XS t/m 5XL € 12,00 XS t/m 3XL € 12,00 86 t/m 164 € 6,00

KLEURPLAAT

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
Home


You need flash player to view this online publication