101

103 Verkenningsbataljon was dit jaar (1978) vertegenwoordigd met een ploeg van het Bravo-eskadron. Deze ploeg bestond uit de commandant, elnt Roy Sandee, plvc. wmr 1 Joop Snellen, de korporaals van Harten, Hendriks en Smit en de huzaren Vreeman, Krom, Bruijn en Lamers. De ploeg kwam op 6 mei 1978 in Sontra aan om het heuvelachtige terrein te verkennen. Op 9 mei, vroeg in de ochtend, begon de wedstrijd voor 103 met het onderwerp pantserherkenning. De ploeg wist 59 van de 60 mogelijke punten in de wacht te slepen. Bij de behendigheidsrit werd een middenpositie bereikt. Hierna werd een zeer snelle tijd neergezet op de hindernisbaan, waar slechts enkele Duitse ploegen de volgende dagen aan voorbij wisten te komen. Die avond, om 21.00 uur, was de start van de oriëntatiemars. Met een ononderbroken looppas wist 103 tot op 2 km voor het einde de eerste plaats te behouden. Toen keerde het geluk en had de ploeg 80 minuten nodig, om de volgende controlepost te vinden. Hierdoor ging de voorsprong verloren en eindigde de ploeg onder in de middenmoot. Na deze morele tegenslag ging de ploeg er nog harder tegenaan. Op 10 mei verliep het schieten en de veldloop goed. Bij het helivliegen wist de elnt Sandee een derde plaats te behalen, ver boven de buitenlandse concurrenten. Op het toptaalscorebord werd al zichtbaar dat, als 103 Verkbat de volgende dag een goed verkenningsparcours zou rijden, ze dan een goede kanshebber voor de eerste plaats zou zijn. Op 11 mei werd het parcours op een waarlijk grandioze wijze afgelegd. ‘s Avonds bij de prijsuitreiking bleek het verschil met de nummers 2 en 3 duidelijk, want 103 Verkbat werd met ruime meerderheid 1e met 1300 punten, het 1e Royal Tankcorps uit Herford ver achter zich latend met 830 punten, wat hen een tweede plaats opleverde. De Royal Canadian Dragoons uit Lahr/Schwarzwald werd derde met 825 punten. Naast deze overwinning won 103 nog een prijs. In de internationale klasse werd het beste verkenningsparcours gereden, waarvoor het Duitse Heeresamt een houten model van het Duitse verkenningsvoertuig, de "Luchs", beschikbaar had gesteld. Telt men de Duitse en de buitenlandse klassen samen, dan zou 103 Verkbat derde zijn geworden van de 22 deelnemende eenheden. 103 Verkbat had hiermee bewezen internationaal op verkenningsgebíed tot de top te behoren. Hierboven zijn 2 van de 5 deelnemende en winnende Boeselagerteams van 1976, 1978, 1979, 1985 en 1992 genoemd. 100

102 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication