65

Het jaar 1966 kenmerkte zich door een betrekkelijke rust maar ook enige vreugdevolle gebeurtenissen. Met als hoogtepunt het huwelijk van H.K.H. Prinses Beatrix met prins Claus von Amsberg. Ritmeester J. Valstar mocht meerijden in het cavalerie ere-escorte bij dit huwelijk. Het gerucht ging dat hij de enige in het ere-escorte was, die zo gewend was aan rook, dat hij geen last had van de geworpen rookbommen. Een tweede heugelijke gebeurtenis was de Patenschaft met PanzeraufklärungsBataillon 3 uit Lüneburg op 24 maart 1966. Hiermee was 103 Verkenningsbataljon het eerste Nederlandse bataljon wat “verbroederde” met een Duitse eenheid. Een Patenschaft die zou voortduren tot de opheffing van het bataljon. 1966-1967 A-Esk 103 Verkbat: oude samenstelling met half-tracks, nieuwe AMX met 105 mm kanon en Nekaf-jeeps Het najaar stond in het teken van de omscholing op de M113. Deze voertuigen zouden de jeeps en halftracks gaan vervangen. In de ‘Walkmühle’ vond op 3 december het eerste Trakehnerbal voor de officieren plaats. Er zouden nog vele volgen. Een andere nieuwe traditie die door de bataljonscommandant werd ingevoerd was de jaarlijkse sportwedstrijd tussen de eskadrons om de Zilveren Trakehner. Dit was een goede voorbereiding op de Boreel Sportwedstrijden tijdens de voorjaarsschietserie. Tijdens die schietseries zat het bataljon altijd op dezelfde stek, de Hirschberg. Naast de Hirschberg is later de kazerne Langemannshoff gebouwd. Op 10 januari 1967 vond het huwelijk plaats tussen H.K.H.prinses Margriet en Mr Pieter van Vollenhove. Ook nu werd het Cavalerie ere-escorte versterkt met personeel van 103 Verkenningsbataljon. Deze eer viel nu de majoor Poll en de ritmeester Rens ten deel. Op 17 februari 1967 reden op ‘Bahnhof Godenstedt’ achter de kazerne de eerste M113’s van de trein. De voorste werd bestuurd door hoofd Sie S4, majoor Van de Poll. 64

66 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication