23

Zwolle Coby van Dij k, longverpleegkundige bij Carinova “Wat ik vooral merk in de prakti jk is dat ik veel extra klanten heb. Maar wat ook opvalt is dat ik bij de meeste mensen direct het gevoel heb welkom te zijn. Pati ënten geven aan dat het gat na ontslag uit het ziekenhuis groot is. ‘Ik ben weer thuis en nu is het ingewikkeld’. Bij het huisbezoek herhaal ik wat ze op de longafdeling ook al hebben gehoord. Ik leg uit hoe de longen werken, wat COPD is en welke gevolgen dit heeft voor de dagelijkse algemene levensverrichti ngen (ADV). Ook hebben we het over de eventuele behoeft e aan zorgverleners zoals een ergotherapeut, fysiotherapeut of een diëti st.” Het meest opvallend aan deze pati ëntgroep? Dat veel mensen het gevoel hebben dat het aan hunzelf ligt. Ik ben een grote voorstander van er gewoon zijn, naast iemand staan en niet oordelen. Ook wel de presenti etheorie. Ik merk dat dat mij toegankelijk maakt. Een pati ënt zei laatst: “Jij helpt mij op weg.” Vanuit de pilot word ik als longverpleegkundige geacht te kijken naar het longacti eplan en de ADV. Het enige nadeel aan de pilot vind ik dat er veel extra administrati e bij hoort. Offi cieel heb ik drie uur per pati ënt, en in die ti jd doe ik vaak twee huisbezoeken en bel ik nog eens. De administrati e is natuurlijk wel nodig om een goed eindverslag te maken.” 23

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication