28

vervolg “Sinds de invoering van de Jeugdwet in 2015 zijn gemeenten volledig verantwoordelijk voor de ketenaanpak van kind- en jeugdproblemati ek. Dit betekent dat zij verantwoordelijk zijn geworden voor het inkopen en regisseren van jeugdzorg in alle vormen en gradati es, van lichte hulp aan gezinnen tot gespecialiseerde GGZ. Combineer dat met het gegeven dat de gemeenten tegelijk een bezuinigingsopdracht meekregen en het is duidelijk wat voor enorme uitdaging er bestaat op het gebied van de aanpak van kind en jeugdproblemati ek.” “Uit de pilots blijkt dat de samenwerking in de keten lasti g en tegelijk essenti eel is. Wat het lasti g maakt is dat het niet alleen om een zorg- of ondersteuningsketen gaat, maar in veel gevallen om een combinati e van beide. Dat betekent dat de zorgwereld, het sociaal domein en het onderwijsveld met elkaar verbonden moeten worden.” Henk Jan de Winter, adviseur Meten en monitoren Een belangrijk proces bij innovati es als deze is het meten en monitoren van resultaat. Juist als je met vernieuwing bezig bent, wil je weten of je het juiste doet. Is de gekozen werkwijze eff ecti ef? Heeft wat we doen het beoogde eff ect? Wij werken vanuit de gedachte van Triple Aim, dus we kijken zowel naar de kwaliteit als naar de kosten en de tevredenheid. Voor de pilots in Oost-Achterhoek hebben we in 2017 in opdracht van de betrokken gemeenten een rapportage opgeleverd waarin we de varianten met elkaar worden vergeleken. In Assen zijn we nauw betrokken bij de opzet van de registrati es zodat we ook daar een helder beeld kunnen krijgen van de resultaten van de pilot. 28

29 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication