11

DIFFERENTIATE OR DIE Vraag aan een doorsnee ondernemer waar-ie de beste in is en je krijgt de meest vage en generieke antwoorden die je kunt bedenken. Alle kampioenen hebben ooit de keuze gemaakt waar ze dat in gaan worden. Je kunt geen wereldkampioen worden in atletiek; je wordt ‘t wel op de 110 meter horden. Waarom is het zo moeilijk om aan te geven waarmee je tent zich onderscheidt van de hele verdere rest van de wereld? Het is natuurlijk helemaal prima dat je dat niet in een adem kan uitbrengen maar hoe zou het voor je zijn als dat wel zo was? Zou dat misschien iets met je identiteit doen; met je herkenbaarheid? Zou dat zomaar kunnen transmuteren in een heus merk? Wow. THREE ESSENTIALS Het is tegen de klippen op werken als deze drie bijvoeglijke naamwoorden niet heel goed in je business model zijn geïntegreerd: repeatable, IT’S BIG FUN Er zijn nogal wat ondernemers die ergens in terecht zijn gekomen waardoor ze niet het plezier ervaren wat ze zouden willen. Kijk, als je het niet meer leuk vindt, maak het dan leuk. Of, zoals Jim Rohn zei: “If you don’t like how things are, change it. You’re not a tree”. Waarom ben je ondernemer geworden? Toch ook omdat je zelf kunt bepalen hoe je het wilt hebben? Dan maak je ‘t leuk of je stopt er mee. Wat moet je daarvoor doen? Mooi. Doen. Nu. Being an entrepreneur is het beste wat je kan overkomen. Of heeft ‘t je voorkeur dat een ander bepaalt wat je moet doen? Ben je ondernemer en wil je iets niet? Dan kun je drie dingen doen: ermee stoppen, delegeren of uitbesteden. Is dat nou zo moeilijk? scalable, profitable. In andere woorden: zorg voor klanten die blijven kopen, geef het een exponentiële component waardoor je omzet door het plafond heen knalt en voorkom dat kosten in hetzelfde tempo oplopen als de omzet. Voorbeeldje als duiding? Neem Salesforce.com. Iedere maand tik je minstens €75 per gebruiker af voor een service waar je eigenlijk niet meer vanaf kunt. Is essentieel, dat laatste. En 10 of 10.000 gebruikers, dat maakt voor Salesforce geen verschil. Qua organisatie, kosten en handling. Snap je? Nou, ga doen, dan.

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication