17

Tips voor ouderen; help mee aan goede zorg Neem iemand mee die u vertrouwt Neem uw medicatieoverzicht mee Hebt u een afspraak met een zorgverlener (zoals huisarts, verpleegkundige, specialist of fysiotherapeut)? Neem dan iemand mee naar de afspraak. Bijvoorbeeld uw partner, zoon of dochter. Iemand die met u meedenkt en met wie u het bezoek nog eens kunt bespreken. Bedenk van te voren welke vragen u wilt stellen aan de zorgverlener. Twee horen meer dan één. Weet wat er in uw medisch dossier staat Uw zorgverlener moet weten welke medicijnen u gebruikt. Alleen dan kan de juiste keuze worden gemaakt voor uw behandeling. Schrijf op welke medicijnen u gebruikt, met én zonder recept. Vraag uw apotheek om uw medicatieoverzicht. Neem dit mee naar uw afspraak. Vertel voor welke medicijnen u allergisch bent of waarvan u weet dat ze bij u niet goed werken. Zorg voor de juiste informatie Zorgverleners moeten een dossier over u bijhouden. Hierin staan al uw medische gegevens. U mag uw dossier inzien en hebt recht op een kopie. Klopt alle informatie die in uw dossier staat? Vraag regelmatig om inzage of een kopie om dit te controleren. Vraag wie uw aanspreekpunt is Klopt informatie in uw dossier niet? Laat van u horen. Wijs uw zorgverlener hier op. Het is belangrijk dat uw zorgverleners volledige en juiste informatie hebben over uw gezondheid. Dat is nodig om te komen tot een juiste diagnose en goede behandeling. Vraag naar leefregels bij ontslag uit het ziekenhuis U kunt verschillende (chronische) aandoeningen hebben. Dan hebt u vaak ook te maken met verschillende zorgverleners. Het is belangrijk dat u weet welke zorgverlener uw aanspreekpunt is. En hoe u deze zorgverlener kunt bereiken. Bron: Deze informatie is afkomstig van www.mijnzorgveilig.nl, een initiatief van Patiëntenfederatie NPCF. Vraag bij ontslag uit het ziekenhuis om leefregels. Zo weet u wat u beter wel of niet kunt doen. Zoals het gebruik van hulpmiddelen, baden of douchen, huishoudelijke activiteiten, autorijden, sporten en dergelijke. Vraag om duidelijkheid als u voor uw gevoel tegenstrijdige adviezen of informatie krijgt. Houd u aan de afspraken. Zo kunt u een nieuwe ziekenhuisopname voorkomen. www.zaansmedischcentrum.nl 17 Uw verblijf in het ziekenhuis

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication