23

• U kunt ook een klacht indienen bij de klachtencommissie van het Zaans Medisch Centrum. De klachtencommissie geeft een oordeel of uw klacht gegrond is of ongegrond. U kunt uw klacht richten aan: klachtenfunctionaris@zaansmc.nl Wie betaalt de kosten? U bent, bij wet, verplicht een basisverzekering te hebben. U ontvangt zelf, behalve bij uitzonderingen, geen rekeningen van de kosten van behandelingen en/of verblijf in het ziekenhuis. De rekeningen gaan rechtstreeks naar uw zorgverzekeraar. Uitzonderingen, met als gevolg dat u wel een nota ontvangt, zijn: • Als er geen zorgverzekering bekend is • Bij een wettelijke eigen bijdrage • Bij onverzekerde (basis)zorg • Als er geen contract is met uw zorgverzekeraar Hebt u vragen over rekeningen en/of betalingsvoorwaarden, neem dan contact op met de afdeling Boekhouding (telefoon: (075) 650 28 75). Uw rechten en uw rol in de behandeling Als patiënt heeft u rechten • U heeft er als patiënt recht op om goed geïnformeerd te worden over uw medische behandeling en, bijvoorbeeld, de uitslagen van onderzoeken. Dagelijks bezoekt de (zaal)arts u en hij of zij informeert u over de voortgang in uw onderzoek en behandeling. Aarzelt u niet om een vraag te stellen, het gaat immers om úw lichaam en úw gezondheid. • De arts heeft uw toestemming nodig voor een medisch onderzoek of behandeling. Om daarover goed te kunnen beslissen heeft u informatie nodig. Deze informatie krijgt u van de arts en soms ook van de verpleegkundige. • Daarnaast kunt u erop rekenen dat uw privacy niet wordt geschonden. Artsen en andere medewerkers hebben de plicht vertrouwelijk om te gaan met uw persoonlijke gegevens. Informatie over uw medische toestand mogen zij dan ook alleen verstrekken aan medewerkers die bij uw behandeling zijn betrokken. www.zaansmedischcentrum.nl 23 Wist u dat? Nuttig om te weten.

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication