3

Op Wereldreis met de dyscalculiebehandeling Voor kinderen met dyscalculie is het uitrekenen van sommen een enorme opgave: vaak weet hij of zij niet hoe een som aan te pakken en welke strategieën toepasbaar zijn. Wie dyscalculie heeft automatiseert zelfs eenvoudige sommen niet. En dat is lastig. Het RID biedt onderzoek en behandeling van dyscalculie. Calculie De methode Calculie van het RID volgt alle stappen die belangrijk zijn om de basis getalvaardigheden aan te leren. De kinderen krijgen eerst inzicht in getallen. Daarna komen het automatiseren van rekenen en procedures binnen het rekenen aan bod. Elke behandeling is individueel. Dit betekent dat er extra aandacht is voor knelpunten, zoals klokkijken of rekenen met geld. Op reis Het succes van de behandeling blijkt nauw samen te hangen met het krijgen van uitdaging én hoe leuk de oefeningen worden gevonden. Daarom is ervoor gekozen om, net als bij de dyslexiebehandeling van het RID, de digitale leeromgeving Wereldreis te gebruiken. Wereldreis is een oefenprogramma waarbij plezier en oefenen hand in hand gaan. Elk kind kan kiezen in welke wereld hij of zij wil oefenen. Als er goed wordt geoefend, is een bonus te verdienen. De oefeningen in Wereldreis zijn heel afwisselend. Er worden sommen uitgebeeld met eierdozen, soms moet het kind aangeven welk getal groter of kleiner is en bij een andere oefening komen sommen of getallen in flitsen voorbij om het tempo te bevorderen. De reacties van de kinderen die inmiddels met de behandeling werken zijn enthousiast. Het RID meet voortdurend wat de effectiviteit van de behandeling is. Uit deze analyses is gebleken dat de behandeling onder andere bijdraagt aan het sneller automatiseren van belangrijke rekenfeiten en een beter getalbegrip. Tevreden? Het RID wil meer Het is een mooi cijfer dat het RID krijgt van ouders van kinderen die in behandeling zijn: 8,5. Dat is geen reden om achterover te leunen. Patty Gerretsen, directeur Inhoud en Ontwikkeling van het RID: ‘Tevredenheid zegt vooral iets over de manier waarop we communiceren en hoe we vragen van ouders beantwoorden. Wij willen gewoon graag weten of onze manier van behandelen aanslaat. Dat is de reden dat wij continu onderzoeken wat het niveau is van kinderen voor, tijdens en na de behandeling. Uiteindelijk is dit het belangrijkste: dat we daarop goed scoren, zodat kinderen zo min mogelijk hinder van hun dyslexie of dyscalculie ondervinden.’

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication