4

Ieder zijn eigen tempo! Al tijden woedt er een discussie dat er een vast traject voor elk kind aangehouden kan worden. Dat betekent dat elk kind ‘vastzit’ aan een x-aantal behandelingen. De vraag is of dit wel zo werkt? Is elk kind geholpen met een standaard hoeveelheid behandelingen? Anniek Vaessen en Patty Gerretsen van de wetenschappelijke afdeling van het RID hebben het onderzocht. Bij alle kinderen die bij het RID in behandeling zijn gekomen, is gekeken naar hun vooruitgang en die is in een tabel gezet. Op welk moment tijdens de behandeling gaat een kind het meeste vooruit? Wordt er aan het einde van de behandeling nog wel vooruitgang geboekt? Die vragen zijn nu beantwoord. Er is gekeken naar de vooruitgang op lezen, spellen en andere vaardigheden in verschillende fases van de behandeling. Kinderen waarbij de behandelduur gemiddeld was, zijn vergeleken met kinderen die een langere behandelduur nodig hadden. Uit de resultaten blijkt dat het lezen en spellen een gestage groei laten zien tijdens het hele behandeltraject. Juist in de laatste fase van de behandeling maken zij nog een behoorlijke inhaalslag. Bovendien hebben kinderen hun eigen groeicurve. Er blijken individuele verschillen te zijn in de optimale behandelduur. Daarom is het zo belangrijk om de behandeling af te stemmen op het kind. Klik hier voor het artikel in Tijdschrift voor Orthopedagogiek Diagnose en behandeling in beeld Hoe gaat het proces van het herkennen van dyslexie, het stellen van de diagnose bij het RID tot aan de behandeling er nou eigenlijk aan toe? Die vraag wordt vaak gesteld. Uiteraard wordt dit uitgelegd aan scholen, ouders en leerlingen. Op de website staat het hele proces ook vermeld. Om nóg beter te kunnen volgen welk traject kinderen doorlopen, is een video gemaakt over het stellen van de diagnose. Dit gebeurt aan de hand van het verhaal van achtjarige Lauren. De video bekijken? Ga naar www.rid.nl/ervaringen/dyslexie/diagnose.

5 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication