35

En aan de rechterkant in het beeld werd dan de spelersbus van Oranje nauwlettend in de gaten gehouden terwijl deze ook richting het stadion reed (WK 2010). Met zo’n klokje rechtsonder in beeld dat aftelde tot de aftrap… genieten hoor. Dit deden ze overigens bewust met helikopters. Reporters ter plekke van een Oranjemars zijn in het verleden meerdere malen op live-televisie overmand en opgeslokt door een door bier bedwelmde massa. Of denk maar eens terug aan het WK 2006 in Duitsland. Toen was er sprake van een heuse Oranje invasie (in Duitsland nota bene). Meer dan 13.000 fans zaten toen alleen al verdeeld over de wereldberoemde Oranjecampings, waar het gewoon twee-drie weken lang elke dag een gigantisch feest was. Door corona helaas allemaal niet mogelijk. En de invloed van het virus zie je ook terug in alle Oranje-artikelen die de supermarkten nu in hun spaaracties hebben verwerkt. Ook zij kwamen traditiegetrouw zoals altijd met flinke spaaracties waarmee je je Oranje-spullen weer bij elkaar kon verzamelen. Maar toch, andere artikelen dan normaal. Je ziet dat de Juichcape (Jumbo), de Oranje-tattoos (AH), de Actiekleding (Lidl) en het EK’88 broekje (Bavaria) toch meer gericht zijn op ‘de thuis kijkende Nederlander’. Ze zijn minder ludiek en minder luidruchtig dan wat we altijd gewend waren van de afgelopen eindtoernooien. Noem ze maar op; de Oranje toeter, de Toeterhoed, de Trom-pet, de Pletterpet, de Vuvuzela, het Brulshirt… Ze zijn allemaal gericht op de Oranjefans die de kolkende menigten zoals de Oranjemarsen, de Oranjecampings en de grote pleinen willen opzoeken. Ze zijn gericht op Oranjefans die geluid willen maken. Het ontbreken van de fanzones op dit EK, de broeiplek waar dit allemaal samenklontert, is naar mijn mening het grootste gemis. Het is alsof het EK in quarantaine zit… Het mondkapje van het EK… 31

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication