Het schoolplan en de daarin geformuleerde beleidsvoornemens vormen de basis voor het jaarplan. Consequent wordt besproken in hoeverre de doelstellingen daarvan gehaald zijn. Met behulp van Magister, enquêtes, lesobservaties en dergelijke worden de resultaten van leerlingen, docenten en secties elke periode (viermaal per jaar) geanalyseerd. Secties stellen hun vakwerkplan jaarlijks bij en verfijnen de doorlopende leerlijnen steeds verder. Secties zijn zich bewust van het belang van een goede samenwerking, van onderlinge afstemming en van up-to-date vakkennis. We hebben de tevredenheidsonderzoeken voor medewerkers, voor leerlingen en ouders, het veiligheidsonderzoek en diverse andere onderzoeken. De resultaten van deze onderzoeken en andere cijfers van het Rodenborch zijn te vinden op de website van Scholen op de kaart. Resultaten van het onderwijsproces 2017-2018 Alle resultaten van het Rodenborch-College zijn te vinden op Schoolvensters online, een aantal resultaten van afgelopen schooljaar zijn hieronder weergegeven. • Het percentage leerlingen dat afgelopen schooljaar doorstroomt naar een hoger leerjaar of een ander soort onderwijs is 93,2%. • Het percentage leerlingen dat geslaagd is voor het eindexamen in het schooljaar 2017-2018 was: Vmbo-t: 92%; Havo: 88%; Vwo 92%. • Het percentage leerlingen dat de school zonder diploma verliet (VSV) in het schooljaar 2017-2018 was minder dan 1%, namelijk 2 leerlingen. Meer informatie hierover vind je op de site vsvverkenner.nl. Begeleiding en zorg In ons ondersteuningsprofiel hebben we geformuleerd hoe we begeleiding en zorg op onze school vormgeven. Het gaat hierbij om een planmatige aanpak van de begeleiding en zorg met als doel de leerling te ondersteunen. Daarbij hanteren we de systematiek van het SAVUE-model. SAVUE staat voor: signaleren, analyseren, vastleggen, uitvoeren en evalueren. Bij de uitvoering van dit model gaan we uit van drie lijnen: - De eerste lijn is een basisniveau van begeleiding door mentoren en vakdocenten. De mentor ontwikkelt samen met zijn team een tijdlijn voor activiteiten die moeten plaatvinden, zoals observaties, gesprekken en het opstellen van handelingsplannen. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met de zorgcoördinator, Marian van ’t Root. - - Binnen de tweede lijn valt de extra interne ondersteuning voor de leerlingen die dat nodig hebben. In de derde lijn betrekken we externe deskundigen bij de begeleiding. Door meerdere oorzaken kan het voorkomen dat leerlingen het moeilijk hebben: gezinsomstandigheden, persoonlijke problemen, conflicten met leeftijdgenoten. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, kunnen een beroep doen op de interne begeleiding (o.a. persoonlijke coaches, remedial teachers, zorgcoördinator, trainers), die waar nodig versterkt wordt met Schoolgids Rodenborch-College 2018-2019 7
8 Online Touch Home