ONZE KWEKERS Strategische sourcing Samen creëren we een onderscheidend assortiment tegen de laagste (keten)kosten. Vijf jaar geleden bepaalden we de inkoopstrategie van Royal Lemkes. Met een strak beleid werken we structureel aan de uitvoering en doorontwikkeling. Wanneer nodig scherpen we de strategie aan in relatie tot het snel veranderende retail- en kwekerlandschap. De voortgang: • In 2020 werkten we met 600 leveranciers (in 2017 nog met 900) en de beste veredelaars wereldwijd. • Onze strategische doelstelling is om 80 procent van onze inkoopwaarde onder te brengen bij de top 100-kwekers, zodat we kunnen voldoen aan de (inkoop)voorwaarden van de grootschalige retail. In 2020 realiseerden we 71 procent bij de top 100. We zijn goed op weg, het meeste potentieel ligt nog voor ons. • We werken samen met focuskwekers vanuit een leveranciersmanagementmodel. Hierdoor investeren we in langdurige relaties. We creëren een duurzame keten met een onderscheidend assortiment tegen de laagste ketenkosten, dit doen we datagestuurd voor een optimaal schaprendement. • Ook met kwekers buiten de top 100 streven we naar intensieve relaties. Een zowel breed als diep assortiment is met name van belang voor tuincentra. Daarom bieden we deze omvangrijke en belangrijke doelgroep een groot aantal verschillende opties. Eind 2018 gaven we vorm aan ons duurzame inkoopbeleid en in 2020 hebben we vier hoofdthema’s van dit beleid verder uitgewerkt: 1. Inzicht en reductie van de footprint van 50 focuskwekers 2. Reductie plasticgebruik in de keten 3. Reductie CO₂ 4. Arbeidsomstandigheden in de keten In het hoofdstuk Onze duurzame droom, op pagina 40, worden de stappen die we dit jaar maakten verder toegelicht. 34