JAAROVERZICHT Voorwoord 2020 Beste relatie, We kijken terug op een ongekend bewogen jaar. Een jaar waarin het coronavirus domineerde en een enorme impact maakte op onze gezamenlijke business en ieders persoonlijke leven. Dit jaar bracht dan ook vele uitdagingen en leermomenten. In dit jaarverslag staan we stil bij de goede samenwerking met onze partners en collega’s, en blikken we met groeiend vertrouwen vooruit. Ondanks dat we de omzetdoelstellingen niet hebben behaald, kijken we met dankbaarheid terug op het memorabele jaar 2020. Een goede verkoop na de eerste lockdown in combinatie met sterk kostenmanagement en nieuwe klanten zorgden dat de omzet alsnog hetzelfde niveau bereikte als in 2019. Maar de belangrijkste toetssteen voor de evaluatie van 2020 is onze missie: duurzame groei. Van onze mensen, van onze relaties, van onze business en van de wereld waarin we actief zijn. Op al deze punten hebben we onze organisatie het afgelopen jaar weten te versterken. De crisisperiode bevestigde wat een geweldige collega's we hebben. Daarnaast is de relatie met onze partners - zowel met onze retailklanten als leveranciers - verder gegroeid. We zijn trots dat we in 2020 twee nieuwe klanten mochten verwelkomen: PraxisTuin en Jumbo Supermarkten. Ook op het gebied van digitalisering en robotisering hebben we vooruitgang geboekt; met ons e-fulfilmentbedrijf Reguardz zetten we grote stappen en leveren we inmiddels met succes planten aan consumenten in meerdere landen. Bovendien hebben we onze eigen logistieke hub in Engeland geopend als onderdeel van onze internationaliseringsstrategie. De oprichting van Plantify Partners Europe, en de daarbij horende strategische samenwerking met het Belgische familiebedrijf Floréac, vormde een mooie afsluiting van het jaar. Ook in 2021 zal het coronavirus een grote rol spelen. Toch kijken we vol vertrouwen naar het komende jaar en de jaren erna. Want bij Royal Lemkes richten we ons op de lange termijn. 6