Heden Retailbedrijven reorganiseren en herpositioneren om hun con currentie - positie te versterken. Ze beloven consumenten dat prijzen niet verder stijgen en zelfs flink omlaag gaan. Dit wordt bewerkstelligd met costout-programma’s. Hierdoor ontstaat maximale achterwaartse druk in de keten om verspilling te elimineren en een nog efficiëntere supplychain te organiseren. Hoewel grondstofkosten stabiliseren en weer dalen, nemen loonkosten en rentetarieven verder toe. Ook zal de belastingdruk bij onze kwekers als gevolg van de aankomende duurzaamheidswetgeving stijgen. Dit vraagt om gecommitteerde partnerschappen voor de langere termijn. Toekomst Net als alle retailers moet ook Royal Lemkes voldoen aan de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) en transparant rapporteren over duurzaamheidsprestaties en impact op milieu en maatschappij. Bijna alle retailers waarmee we samenwerken hebben zich gecommitteerd aan het enorm uitdagende SBTi-initiatief om hun CO2 -uitstoot onderbouwd te halveren in 2030. Royal Lemkes bevindt zich in een uitstekende positie om de retailpartners op dit vlak te ontzorgen. Royal Lemkes zet zich maximaal in om te voldoen aan de steeds strengere wet- en regelgeving en retaileisen op weg naar klimaatneutraliteit. Consumenten tonen steeds meer interesse in duurzame, betrouwbare en lokale producten. De voorkeuren van retailers wat betreft hun assortiment en servicepartners veranderen mee. Wij zien groeikansen in het verwaarden van duurzaamheid. FloriPEFCR, de nieuwe Europese standaard om de milieufootprint van de sierteeltketen te berekenen, zal hierbij een belangrijke rol vervullen en een leveringsvoorwaarde worden. Bekijk de video over onze shopperactivatie voor Jumbo