Onze leveranciers Verleden Inkoop van planten vindt plaats op basis van productspecificaties. Het draait om zaken als potmaat, hoogte, belading, bloeistadium, prijs en volume. Planten ontwikkelen zich tot een totaalproduct dat voldoet aan een veelheid van nationale en internationale eisen rondom certificering, wetgeving, milieu, traceerbaarheid en duurzaamheid. Heden Vanuit het strategisch inkoopbeleid werken we aan leveranciers- en productcategoriemanagement. Het doel is een duurzaam renderend plantenschap voor onze retailers dat voldoet aan alle Europese wetgeving en klanteisen. Om goed voorbereid te zijn op toekomstige ontwikkelingen binnen de retailsector is het leveranciersmanagementprogramma gericht op honderd kwekers. Toekomst Duurzame inkoop ontwikkelt zich tot impact buying. Hierbij staan de klimaatdoelen van de retailsector centraal, in lijn met het Klimaatakkoord van Parijs. Het wordt steeds belangrijker om informatie over kwekers, producten en grondstoffen binnen de keten (digitaal) uit te wisselen en te borgen. Denk aan informatie over de herkomst van producten, gecertificeerde productielocaties, gewasbeschermingsmiddelen, verpakkingsmaterialen, substraten en de reductie van CO2 uitstoot in de gehele keten. - De inkoopwaarde bij onze top 100 kwekers 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 0% 2020 2021 2022 2023 77 % 71% 79% 80% 22