CSRD-rapportage Verleden Alleen wanneer alle ketenpartijen op transparante wijze samenwerken en met elkaar verantwoordelijkheid nemen, kunnen we de keten verduurzamen. De afgelopen zeven jaar ontwikkelt Royal Lemkes zich flink op het vlak van duurzaamheid en maatschappelijke impact. We gaan met onze stakeholders in dialoog om informatie te verzamelen en de belangrijkste duurzaamheidsthema’s te bepalen. Een externe partij voert een nulmeting uit voor de invulling van ESG (milieu, maatschappij en governance). Wat betreft de eerste twee verzamelen we veel informatie en voeren we vele dialogen, het onderdeel governance werken we nog verder uit. Heden We zetten in 2024 de eerste stappen op weg naar een rapportage conform de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Deze richtlijn wordt in 2025 van kracht en vereist dat wij de informatie uit onze dialogen met stakeholders verzamelen en rapporteren. De uitkomsten van deze dialogen worden van twee kanten bekeken: de zogeheten ‘dubbele materialiteit’. Zoals voorheen kijken we naar de impact van de stakeholders op Royal Lemkes, maar nu ook naar hun impact op de wereld. De CSRD helpt focus in onze duurzaamheidsstrategie aan te brengen. We evalueren of onze huidige thema’s rondom duurzaamheid en maatschappelijke impact nog passend zijn. Mogelijk herijken we thema’s om zo onze impact op de wereld nog verder te verbeteren. Toekomst We gaan door met ons traject om te voldoen aan de CSRDrichtlijn. Hierdoor wordt onze informatie over duurzaamheid transparanter en van betere kwaliteit, zowel wat betreft onze impact op de mens als op het klimaat. Uiteindelijk helpt deze richtlijn ons bij het verwezenlijken van onze droom: in 2030 willen we twee keer zoveel planten verkopen, waarbij alle planten ‘positive plants’ zijn met alleen een positieve impact op mens en milieu. 32