Verleden 2023 was opnieuw een uitdagend jaar voor Royal Lemkes. In plaats van de gehoopte groei zakte onze omzet licht terug als gevolg van moeilijke marktomstandigheden bij verschillende van onze klanten. Door ons kostenpatroon tegen het licht te houden, wisten we een operationele efficiencyslag te realiseren en sloten we het jaar af met een positief resultaat. Ik wil nadrukkelijk alle collega’s bedanken voor de grote bijdrage die ze hieraan hebben geleverd. Heden We gaan ook in 2024 door met keten- en kostenoptimalisatie. Niet alleen binnen Royal Lemkes, maar ook op het niveau van onze moedermaatschappij Plantify Partners Europe (PPE). De Nederlandse afdeling van ons zusterbedrijf Floréac verhuisde in december van Naaldwijk naar Bleiswijk en we delen het gebruik van onze logistieke hub in Engeland. Onze strategie blijft ongewijzigd. We geloven in planten, in onze mensen en in duurzame groei van onze business. Wel verleggen we de strategische focus: meer extern en resultaatgericht. Om duurzame groei te stimuleren, richten we ons op toekomstgerichte thema’s. Toekomst Ten eerste gaan we ons actief bezighouden met groei: bij bestaande klanten, via acquisitie van nieuwe klanten én met mogelijke nieuwe zusterbedrijven. Ten tweede richten we ons nog nadrukkelijker op technologie dan we al deden. In aanvulling op onze investeringen in IT, businessintelligence en robotisering onderzoeken we wat artificial intelligence (AI) kan betekenen voor ons businessmodel. Het is nog onduidelijk welke impact AI zal hebben. Maar dat de wereld als gevolg van deze technologie snel verandert is een feit. Ten slotte gaan we onze droom, het leveren van ‘positive plants’ in 2030, nog veel concreter invullen. Er komt nieuwe Europese duurzaamheidswetgeving (CSRD) aan en Royal Lemkes bevindt zich in een uitstekende positie om retailers op dit vlak te ontzorgen. Meerdere van onze retailpartners hebben zich inmiddels gecommitteerd aan het Science Based Targets initiative (SBTi). We staan hen graag terzijde om de CO2 -uitstoot van de plantencategorie op een onderbouwde manier terug te dringen. Verduurzaming van onze productcategorie vereist ketensamenwerking. Met velen van u zijn we hier al jaren goed mee bezig. Mede daarom wil ik u namens het directieteam hartelijk danken voor uw relatie met Royal Lemkes. Let’s plantify® Together. the future. Huib Kranendonk Managing Director