14

Better safe than sorry De kans voor bedrijven om met een cyberincident te worden geconfronteerd is in de afgelopen jaren gegroeid en zal de komende tijd alleen maar verder toenemen. “Bijna dagelijks zijn er berichten van bedrijven die niet meer bij hun spullen kunnen, tenzij ze een hoog bedrag betalen”, begint Jos Oskam van online platform ‘Uw huis uw wensen’. Hij is dit risico liever voor en heeft sinds de invoering van de Wet meldplicht datalekken verschillende maatregelen genomen, zoals het afsluiten van een cyberpolis. Op 1 januari 2016 is coöperatie ‘Uw huis uw wensen’ met 16 installateurs een nieuwe digitale wereld gestart, legt Jos uit. Een online platform om voor kopers of huurders online inzichtelijk te maken hoe de badkamer van hun nieuwbouwwoning er uit kan komen te zien. De start van de coöperatie viel tegelijk met de invoering van de Wet meldplicht datalekken. Dit heeft het bestuur aan het denken gezet. Wat als de gegevens van onze klanten op straat komen te liggen of het systeem tijden plat ligt? Afwachten of anticiperen Jos: “Ik heb het idee dat veel ondernemers nog steeds denken dat het risico wel meevalt en liever afwachten dan anticiperen op de nieuwe wetgeving. Zeker wanneer er net als bij ons geen geldstromen door het bedrijf lopen. Toch bevat onze database inmiddels gegevens van honderden en in de toekomst hopelijk duizenden klanten. Wanneer deze informatie onverhoopt verloren gaat of op straat komt te liggen, betekent het dat je een forse boete moet betalen. Geld dat we liever besteden aan onze groei.” Dat het binnen deze sector geen onlogische gedachte is, blijkt uit een voorbeeld van een aannemer van multifunctionele gebouwen. De vertrouwelijke ontwerpplannen van een projectontwikkelaar werden door een ontevreden medewerker van de aannemer gelekt naar een concurrent. De projectontwikkelaar heeft de aannemer voor de rechter gedaagd wegens schending van de geheimhoudingsovereenkomst. Preventie Jos denkt dat er met name veel onzekerheid is ontstaan door de vele veranderingen op het gebied van cyber. Zowel door de nieuwe technieken als de nieuwe wetgeving. Jos: “Met onder andere een cyberpolis proberen we onze leden, de reputatie en de bedrijfscontinuïteit voor nu en in de toekomst zo goed mogelijk te beschermen. Met behulp van een vragenlijst over digitale risico’s hebben we inzichtelijk gekregen welke risico’s we lopen.” Jos vindt de verzekeringsoplossing bovendien het sluitstuk van de bewustwording. “Wanneer je een autoverzekering afsluit, betekent dat ook niet dat je 180 kilometer per uur kunt gaan rijden.” Het kernteam binnen de coöperatie zorgt daarom voor een sterk wachtwoordbeleid en versleutelt gegevens in de database van afgeronde projecten. Jos: “Natuurlijk kan het ook ons nog steeds overkomen, maar dan zijn we in elk geval goed voorbereid. Ons motto op dit gebied: better safe than sorry.” Jos Oskam, Eigenaar Duizenden pizza’s gratis door hack Een lek in de website van New York Pizza heeft het onlangs mogelijk gemaakt om gratis pizza’s te bestellen. Het bedrijf heeft zo duizenden pizza’s verloren. Klanten konden neporders plaatsen om spaarpunten te verzamelen, vertelt New York Pizzawoordvoerder Melinda Visser. Met deze spaarpunten was het vervolgens mogelijk om een code te bemachtigen waarmee een gratis pizza kon worden besteld. Deze codes werden op het internet verspreid, zodat meerdere mensen er vervolgens gebruik van konden maken. Er werden duizenden pizza’s besteld in een periode van twee of drie weken. Hoeveel mensen er precies misbruik hebben gemaakt van het lek is onduidelijk. “Het gaat om tientallen of misschien zelfs honderden mensen die hier gebruik van maakten”, aldus marketingmanager Jorine Sieperda. New York Pizza weet niet wie er allemaal misbruik hebben gemaakt van de kwetsbaarheid in de website, omdat de pizza’s werden afgehaald. De verkoper heeft wel de IP-adressen van mensen die het websitelek hebben benut. De adressen van kopers zijn geblokkeerd, waardoor ze niet langer bij New York Pizza kunnen bestellen. Het is echter lastiger om mobiele kopers van de app te blokkeren. New York Pizza heeft zijn spaarpuntensysteem veranderd om verder misbruik hiervan te voorkomen. Het is alleen nog maar mogelijk om pizzapunten te sparen als betaald wordt met iDEAL of een creditcard. Bron: NU.nl Bron: Vereniging van Banken en de Betaalvereniging Nederland Steeds minder fraude met internetbankieren De schade als gevolg van fraude met internetbankieren is in 2015 verder gedaald. Het totale bedrag aan schade daalde van 4,7 miljoen euro in 2014 naar 3,7 miljoen euro in 2015. De totale schade in de bankensector als gevolg van fraude kwam uit op 17,9 miljoen euro, een lichte stijging ten opzichte van 2014 (17,3 miljoen euro). Sinds 2012, toen de schade 81,8 miljoen euro bedroeg, is er een duidelijke daling waarneembaar. Banken zijn steeds beter in staat om fraude te herkennen en aan te pakken. Daarnaast werken banken intensief samen met overheidsinstanties om het betalingsverkeer veilig te houden. Passen opsturen De schade als gevolg van gestolen of verloren betaalpassen steeg in 2015 van 3,3 miljoen naar 4,7 miljoen euro. De oorzaak is een nieuwe fraudevariant waarbij criminelen pashouders onder valse voorwendselen zover krijgen om hun betaalpas op te sturen. Banken zullen klanten nooit vragen om de pas op te sturen of pincode af te geven. 14 95% van alle geslaagde hacks wordt veroorzaakt door een menselijke fout. Een 3G/4G-netwerk is meestal veiliger dan een openbaar WiFi-netwerk.

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication