2

Een nieuwe vorm van ondernemen zzp’ers in Nederland al wel slachtoffer is geworden van cybercriminaliteit. Wereldwijd gezien gaat het nog verder: per seconde worden 18 mensen slachtoffer van een cybercrimineel. Dat is 4 keer zoveel als het aantal baby’s dat per seconde wordt geboren. Rob van Os, Algemeen Directeur Heeft u een alarminstallatie op kantoor? Waarschijnlijk wel, want u wilt inbrekers buiten de deur houden. En de kans is groot dat u ook een camera heeft die ongewenste bezoekers op video zet en goede sloten op alle toegangsdeuren. Maar hoe zit het digitaal? Heeft u ook een digitale alarminstallatie? Of digitale buren die een oogje in het zeil houden? De wereld digitaliseert, dat is wel duidelijk. We kunnen bijna niet meer zonder onze computers en internet. Dat daarmee ook de risico’s digitaliseren, willen nog niet alle ondernemers inzien. Terwijl ruim 25% van de mkb’ers en Het digitale risico is dus een risico waar we met z’n allen niet meer omheen kunnen. Maar voor veel ondernemers is het nog wat ‘vaag’. Dat herken ik helemaal. Ransomware, malware, hackers, DDoS… Ik moet eerlijk zeggen dat ook ik voordat deze krant gemaakt werd van veel van deze termen nog nooit had gehoord. Virussen, ja, phisingmails, ja, en ook de zin ‘hang op, klik weg, bel uw bank’ klinkt bekend. Maar verder dan dat… Zo leerde ik tijdens het maken van deze krant dat een goede cybercrimineel tonnen verdient met een goede hack. En dat het vaak niet gaat om een eenzame jongeman achter zijn computer op de zolderkamer van zijn ouders, maar om goed geoliede organisaties, met betaald personeel, een helpdesk en marketingafdeling. Cybercriminaliteit lijkt bijna op ondernemen. Het is alleen belangrijk om geen klant van deze organisatie te worden. Maar hoe erg je ook je best doet om cybercriminelen uit de buurt te houden, helemaal buiten de deur houden lukt bijna niet. En dan spreek ik uit ervaring. Ondanks alle inzet en middelen van onze IT-afdeling, zijn ook bij ons virussen binnen gedrongen via een foute link op een website of e-mail. En ook van onze relaties horen we helaas genoeg voorbeelden. Zoals van een klant waar de telefooncentrale gehackt werd en er een weekend lang veelvuldig naar het buitenland werd gebeld. bedreigingen moet de aandacht krijgen die het verdient. Ook op directieniveau. Zeker nu het niet meer de vraag is óf uw bedrijf gehackt wordt, maar wanneer. In deze krant hebben we de digitale risico’s van diverse kanten belicht om het risico voor u zo tastbaar mogelijk te maken. Denk aan de preventieve kant, de juridische kant en de verzekeringstechnische kant. Ook komen ‘goede’ hackers aan het woord: welke tips hebben zij voor u als ondernemer? “Er worden per seconde meer mensen slachtoffer van cybercriminaliteit dan dat er baby’s worden geboren” Maar het hoeft natuurlijk niet van buiten te komen: digitale risico’s kunnen ook van binnen komen. Denk aan een medewerker die een USBstick met gevoelige informatie in de trein laat liggen, of een ex-werknemer die nog toegang heeft tot alle systemen en hier de concurrentie blij mee maakt. Het tijdig detecteren van serieuze Verder in deze krant veel informatie op het gebied van digitale risico’s. Informatie waarmee u uw voordeel kunt doen. Wilt u na het lezen van deze krant meer weten over úw digitale risico’s? Wij helpen u graag deze in kaart te brengen én te verzekeren. Als laatste wil ik alle partners die deze krant mede mogelijk hebben gemaakt bedanken voor hun bijdrage. Dankzij jullie hulp is dit wat mij betreft een interessante krant geworden, een must read voor alle ondernemers. En vraagt u zich nog af waarom wij in dit digitale tijdperk een krant uitgeven? Simpel: deze is in ieder geval níet te hacken. Inhoud Voorwoord Rob van Os 2 3 Inbreuk op uw data: welke technieken zijn er? 4 6 De dagelijkse strijd tussen cybercriminelen en het gezonde verstand van ondernemers Schadevoorbeelden uit diverse sectoren 7 8 Uw e-mails en offertes bij het grofvuil 10 11 Rondetafelgesprek: Risicobereidheid of onwetendheid? De rekening? De vraag is niet óf een datalek zich binnen uw bedrijf zal voordoen, maar wanneer 12 13 14 15 16 Tip: laat uw bedrijf eens hacken De aanpak van uw digitale risico’s Better safe than sorry Case: het Groene Hart Ziekenhuis De cyberpolis: wat dekt het en wat kost het Colofon Deze krant is een uitgave van Schouten Zekerheid. © 2016 Schouten Zekerheid Auteurs Olaf van Haperen, Erica van Heukelom, Irene Okkerman, Rob van Os, Dick Snel en Sanne Verbeek Vormgeving Sanne Verbeek Redactieadres Rivium Quadrant 81 2909 LC Capelle aan den IJssel 2 Het computervirus bestaat dertig jaar. Het eerste virus werd als experiment ontwikkeld door twee broers om de veiligheid van systemen te testen.

3 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication