13

» MUSEUMPROGRAMMA « SINGER LAREN PAKT UIT Jan Rudolph de Lorm en conservator Anne van Lienden Zijn enthousiasme over de komende tentoonstellingen is zó groot, dat het bijna lijkt alsof alle schilderijen door hem hoogstpersoonlijk zijn gemaakt. Museumdirecteur Jan Rudolph de Lorm belooft ons spektakel, verbazing, verwondering, schoonheid en verrassingen. DUITSE EXPRESSIONISTEN » 16 april 2019 t/m 25 augustus 2019 Als Anna Singer en de Duitse Leonie Reygers elkaar hadden gekend, waren het vast vriendinnen geweest. Beide vrouwen hadden hart voor kunst en voor verzamelen. Anna richt Singer op, Leonie Reygers wordt in 1947 de eerste directeur van Museum Ostwall im Dortmunder U. Hier brengt zij een bijzondere verzameling bijeen die door de nazi’s als entartete Kunst (ontaarde kunst) beschouwd werd: werken die in hun ogen tegen de Arische moraal indruisten en on-Duits waren. “Werken van wereldberoemde expressionisten zijn gedurende de Tweede Wereldoorlog grotendeels vernietigd, maar gelukkig niet allemaal. Reygers begon met verzamelen, slechts twee jaar na de oorlog. En dat als vrouw! Dat was heel bijzonder in die tijd”, vertelt Jan Rudolph. Hij noemt de verzameling uit Dortmund een verborgen parel: “Niet per se glanzend, niet per se mooi, mooi, mooi, maar wel gevoel op z’n allerheftigst. Je komt bij die expressionisten een verscheidenheid aan thema’s tegen, zoals discriminatie, grensoverschrijdend gedrag jegens vrouwen, vrijheid van meningsuiting. Thema’s die nu ook weer spelen. Zo heeft Leonie Reygers dat destijds ook bedoeld: als een soort waarschuwing.” Jan Rudolph noemt de Duitse expressionisten “de punkers van toen”. Hij is trots op de uitwisseling met het Duitse museum, waar in augustus de Nederlandse modernen uit Singer Laren zijn te bezichtigen tijdens de tentoonstelling Ein Gefühl des Sommers. Niederländische Moderne aus der Sammlung Singer Laren. “De verzameling Duitse expressionisten is nog nooit zó compleet het land uit geweest, dus we hebben weer een spraakmakende tentoonstelling in Singer Laren”, zegt hij tevreden. Van de expositie komt 95% uit de verzameling van Dortmund, aangevuld met een paar bruiklenen uit andere collecties en een enkel werk uit de eigen collectie, zoals het werk Bild no. 86 van Jacoba van Heemskerck van Beest uit 1918. Dit schilderij is in 2018 aangekocht met steun van de BankGiro Loterij en wordt hier nu voor het eerst getoond. Max Beckmann, Zelfportret met sigaret, 1947, collectie Museum Ostwall im Dortmunder U, Dortmund Max Beckmann De tentoonstelling Duitse Expressionisten zal bijzondere aandacht besteden aan Max Beckmann. Tijdens de tentoonstelling Entartete Kunst in München, die de nazi’s in 1937 inrichtten om het volk te waarschuwen voor ‘het morele verval van de moderne kunst’, werd ook Beckmann’s werk getoond. Direct na de opening vluchtte hij naar Nederland, woonde na de oorlog nog een zomer in Laren en vertrok in 1947 naar Amerika. Vlak na aankomst maakt hij daar Zelfportret met sigaret, een van de werken die in Singer Laren te zien is. 13

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication